서울시립미술관 SeMA
에드워드 호퍼: 길 위에서 (Ep.2 Paris)
2023
Client 서울시립미술관 SeMA
Project 에드워드 호퍼: 길 위에서 (Ep.2 Paris)

서울시립미술관
에드워드 호퍼 : 길 위에서
큐레이터 | 이승아
2023.04.20 – 08.20

Seoul Museum of Art
Edward Hopper : From City to Coast
Curator | SEUNGAH HELEN LEE
2023.04.20 – 08.20

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크레딧:
Edward Hopper: From City to Coast is co-organized by Seoul Museum of Art and Whitney Museum of American Art, New York

Film by 57STUDIO
Director : Lee Meejee
A.D Team: Son Hyein, Kim Taewon, Shin Sijeong
D.O.P: Edward Kim
Camera Team: Kim Minwook, Kim Kijoo, Kim Boseong, Kim Seongji
Light Director: Kim Dongju
Light Team: Maydartagnan, Maeng Manhyun, Han Junghun, Kang Hyunil
Cast: Bang Juhwan, Lee haesun, Sunny Bae, Kim Ayun, Kim Ein with OH
Edit / C.G:Lee Meejee

이 영상에서 사용한 모든 휘트니미술관 소장품의 디지털 이미지에 대한 저작권은 다음과 같습니다. © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by Sack, Seoul.

작업 소개

서울시립미술관에서 열린 에드워드 호퍼: 길 위에서 전시를 담은 시리즈 영상을 기획 및 제작하였습니다. 에드워드 호퍼의 자화상 시리즈와 그의 저서 「회화에 관한 단상」(1933), 그리고 『리얼리티: 예술가의 견해지』(1953)에서 발표된 성명서 일부를 인용하여, 호퍼의 작품 세계를 깊이 있게 소개합니다. 또한, 영상의 초반부에서는 아카이브 자료를 활용하여 호퍼의 여정과 그의 작품 세계가 변화하는 과정을 함께 살펴볼 수 있도록 구성하였습니다.

A video series documenting the ‘Edward Hopper: On the Road‘ exhibition at the Seoul Museum of Art was conceptualized and produced by 57 Studio. The series offers an in-depth exploration of Hopper’s artistic world, drawing from his self-portrait series, his book Thoughts on Painting (1933), and parts of the manifesto featured in Reality: The Artist’s Viewpoint (1953). The initial section of the video actively integrates archival materials, allowing viewers to trace both Hopper’s journey and the evolution of his artistic vision.


Video Series List:

Ep.1 Edward Hopper
Ep.2 Paris
Ep3.New York
Ep.4 Josephine Hopper
Ep.5 Cape cod

프로젝트 내용:

《에드워드 호퍼: 길 위에서》는 파리, 뉴욕, 뉴잉글랜드 일대, 케이프코드 등 작품 속에 작가의 자취가 고스란히 남아 있는 장소를 따라, 도시의 일상에서 자연으로 회귀를 거듭하며 예술적 지평을 넓혀간 호퍼의 65년에 이르는 화업을 돌아본다. 전시 제목 ‘길 위에서’는 호퍼가 그 장소로 향하는 길이자, 그곳에서 호퍼다운 화법을 전개하고, 각각이 이어져 독보적인 예술이 되어가는 모습, 나아가 그 길 위에서 우리가 호퍼를 조우하는 순간을 상징한다.

본 전시에서는 그의 전 생애에 걸친 드로잉, 판화, 유화, 수채화 등 작품과 산본 호퍼 아카이브(Sanborn Hopper Archive)의 자료 270여 점을 8개 섹션으로 나누어 작가의 삶과 작품세계를 충실히 조망한다. 흔히 호퍼라 하면 현대인의 고독을 다룬 작품을 떠올리지만, 그가 걸어온 길은 다채롭고 심오하다. “내게 가장 중요한 것은 계속되어 간다는 느낌입니다. 여행을 하고 있을 때 사물들이 얼마나 아름답게 보이는지, 당신도 잘 알겠지요.”라는 작가의 말에서 알 수 있듯이, 그는 여러 장소에 대한 특유의 감수성을 바탕으로 섬세한 관찰에 자신만의 기억과 상상력을 더한 화풍을 평생에 걸쳐 발전시켰다. 이번 전시가 에드워드 호퍼에 대한 이해를 넓히고, 그의 작품이 여러모로 지친 우리에게 공감과 위안을 주기를 기대한다.

출처: 서울시립미술관 에드워드 호퍼 전시 소개글

Ep.2 Paris

나는 가능한 가장 마음에 들고 인상적인 형태로 내 느낌을 표현하려 노력했다.
I have tried to present my sensations in what is the most congenial and impressive form possible to me.


Edward Hopper, “Notes on Painting,” Edward Hopper: Retrospective Exhibition, exh. cat. (New York: The Museum of Modern Art, 1933), 17.

1906년 뉴욕에서 산화가로 일을 시작한 호퍼는 예술가의 꿈을 안고 당대 예술의 수도로 여겨졌던 파리로 향한다.

그는 자율적으로 파리와 근교의 거리로 나가 자연과 건축를, 사람들을 면밀히 관찰하며 시간을 보내고, 주변 유럽 도시를 여행하며 거장들의 작품을 관람한다.

In 1906, Edward Hopper headed to Paris, funded by his assignments as an illustrator, to pursue his artistic vision.

He spent his time exploring the city’s streets and its suburbs and closely observing nature, architecture, and people.
In addition, he traveled to other European cities to see the works of master painters.

Edward Hopper, Josephine Nivison Hopper Artist's ledger - Book II, 1907–62 Whitney Museum of American Art, New York; gift of Lloyd Goodrich 96.209

Louvre and Boat Landing, 1907 Oil on canvas 23 5/8 × 28 3/4 in. (60 × 73 cm) Whitney Museum of American Art, New York; Josephine N. Hopper Bequest 70.1249 © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by Sack, Seoul

전위적인 야수파와 큐비즘 대신 빛의 효과를 강조하는 인상주의 화풍에 영향을 받은 호퍼는 1907년부터 더욱 적극적으로 야외 작업에 임한다.

Hopper quickly became inspired by Impressionism emphasizing the effects of light rather than avant-garde Fauvism and Cubism, and he began painting more actively outdoors by 1907.

센강과 강변- 건물-하늘’이 반복적으로 등장하는 화폭은 밝은 톤, 빠른 붓 터치, 부드러운 빛을 머금기 시작하고 수평 구도를 시도하며 캔버스의 크기도 변화한다.

His works featuring the Seine River, nearby architecture, and sky show bright tones, quick brushstrokes, and soft light.

Après-midi de juin or L'après-midi de printemps, 1907 Oil on canvas 23 3/4 × 28 7/8 in. (60.3 × 73.3 cm) Whitney Museum of American Art, New York; Josephine N. Hopper Bequest 70.1172 © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by Sack, Seoul

1909년의 작업에서는 센강변의 강둑, 루브르박물관, 다리와 같은 건축적 요소와 빛과 그림자의 대비가 부각되고 사진 프레임 안에 담은 듯한 구도가 나타나 호퍼만의 화풍이 구축되기 시작했음을 느낄 수 있다.

Hopper paid attention to the contrast between light and shadow as well as architectural elements such as the river banks of the Seine, the Louvre Museum, and the bridges.The emergence of a composition resembling a photographic frame indicated the start of Hopper’s own painting style.

Le Quai des Grands Augustins, 1909 Oil on canvas, 23 11/16 x 28 3/4 in. (60.2 x 73 cm) Whitney Museum of American Art, New York; Josephine N. Hopper Bequest 70.1173 © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by SACK, Seoul

Le Bistro or The Wine Shop, 1909. (detail)