BBEB
Ep. 1 늘 최선을 다하는 당신에게 (feat.백남준 드로잉 『바다와 나비』 와 김기림의 시)
2023
Client BBEB
Project Ep. 1 늘 최선을 다하는 당신에게 (feat.백남준 드로잉 『바다와 나비』 와 김기림의 시)

문화체육관광부, 한국문화예술위원회
온라인미디어 예술 활동 지원사업 지원작
바이바이 얼리버드
57스튜디오
2023

Ministry of Culture, Sports and Tourism, Arts Council Korea
ART CHANGE UP
Bye Bye Early Bird
57STUDIO
2023

크레딧 보기

제작 및 연출 : 57STUDIO  

연출팀 : 손혜인, 오유찬, 최현도  
촬영 : 김태우  
B카메라 : 최동윤 
촬영팀 : 이재민, 이문홍  
사운드 : 하지민  
편집 : 정한나  
타이포그라피 : 양희재  
음악 : 정진화  
리서치 : 이한나

작업 소개

‘BBEB 2023’은 문화체육관광부와 한국문화예술위원회의 온라인미디어 예술 활동 지원사업의 일환으로, 미술관 아카이브를 소개하는 브릿지 콘텐츠입니다.

57STUDIO는 6개의 에피소드로 구성된 이번 프로젝트에서 ‘자연’, ‘사색’, ‘명상’을 메타포로 삼아 주인공 현도의 시점으로 백남준과 임동식의 아카이브 흔적을 따라가는 단편 영화 제작팀의 여정을 담아냈습니다.

BBEB 2023’ is part of the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Arts Council Korea’s Online Media Art Support Project, serving as bridge content to introduce museum archives.

57STUDIO produced this project, consisting of six episodes, using metaphors of nature, reflection, and meditation. The series follows the journey of a short film production team through the lens of the protagonist, Hyun-do, as they trace the archival legacy of Nam June Paik and Rim Dong Sik.


시놉시스

EP.1 늘 최선을 다하는 당신에게
(feat.백남준 드로잉 『바다와 나비』 와 김기림의 시)

현도는 배우이지만 영화 제작부 일을 하면서 틈틈이 오디션을 보며 기회를 보고 있다. 시간이 흐를수록 배우의 시간보다 제작부의 시간이 더 많아지는 현도, 막상 현장에 왔지만 반복되는 일에 매너리즘을 느낀다.

EP.1 To You Who Always Give Your Best Effort
(feat. Nam June Paik’s Drawing The Sea and the Butterfly and Kim Ki-rim’s Poetry)

Hyun-do is an actor, but he works on a film production team while auditioning whenever he gets the chance. As time passes, he spends more time in production than acting. On set, Hyun-do begins to feel a sense of monotony as the repetitive tasks take their toll.

Archive Note

바다와 나비

아무도 그에게 수심(水深)을 일러준 일이 없기에
흰 나비는 도무지 바다가 무섭지 않다.

청(靑)무우밭인가 해서 내려갔다가는
어린 날개그 물결에 절어서
공주처럼 지쳐서 돌아온다.

삼월(三月)달 바다가 꽃이 피지 않아서 서글픈
나비 허리에 새파란 초생달이 시리다.

– 김기림

연출의도

EP. 1 늘 최선을 다하는 당신에게

에피소드 1은 백남준의 드로잉 ‘바다와 나비’ 와 동명의 시를 엮었다.
‘바다와 나비’ 는 일제강점기인 1939년 시인 김기림이 발표한 시로 흰 나비가 바다를 보고 젖과 꿀이 흐르는 청무우밭인 줄 알았더니 바다여서 절망하게 된다는 내용이다. 백남준이 ‘바다와 나비’를 그렸을 당시 천문학적인 금액이 들어가는 대형 미디어 작업을 하면서 그가 느꼈을 두려움과 외로움을 표현한 것이 아닐까 상상해 보았다.

EP. 1 To You Who Always Give Your Best Effort

Episode 1 intertwines Nam June Paik’s drawing The Sea and the Butterfly with a poem of the same title.
The Sea and the Butterfly is a poem published in 1939 during the Japanese colonial era by poet Kim Ki-rim. It tells the story of a white butterfly mistaking the sea for a lush green pasture flowing with milk and honey, only to despair upon realizing it was the sea.

Imagining the time when Nam June Paik created his drawing, one wonders if it reflected his fear and loneliness while working on monumental media projects requiring astronomical budgets.

우리는 왜 아카이브에 주목하는가?

사람들은 공감과 안정감, 인정을 바라지만 그것은 불가능한 것이기 때문에 고통과 슬픔을 만든다.1) 
예술가는 지극히 예민하고 불안한 상태에서 아름다움으로 추구하는 극한의 직업이다. 자신의 삶에 대부분의 에너지를 자신이 생각하는 ‘아름다움’을 표현하기 위해 사용한다.
국어학자 양주동은 ‘아름다움’의 어원을 ‘사(私)답다’, 즉 ‘나와 같다’에서 찾았다. 시인 조지훈 역시 ‘아름다움’을 어떤 대상에서 자기와 같은 것을 발견했을 때의 감정이라고 했다.2)
완성된 작품은 인정과 공감을 받기위해 기꺼이 비평대에 올려둔 그들의 ‘아름다움’이다. 하지만 우리는 완성 보다는 만드는 과정에서의 그들의 고민과 고통, 외로움에 더욱 공감한다.

우리는 아직 ‘나’를 찾고있는 미완의 크리에이터이니까.

1) 리파르트 프레히드 <일상의 철학> EBS 위대한 수업 내용 중에서
Lipardt Friedrich’s ‘Philosophy of Everyday Life’ is an essential part of the EBS Great Lessons.
2) 한국일보 우리말 톺아보기 <우리 말글의 아름다움>
The Korea Times’ ‘Exploring Our Language: The Beauty of Our Words’ delves into the beauty of our language.


Why do we pay attention to archives?

People crave empathy, reassurance, and unconditional recognition, but that’s impossible, which is why it creates pain and sorrow. Artists pursue beauty in an extreme profession characterized by extreme sensitivity and anxiety. They channel most of their energy into expressing what they consider ‘beauty’ in their lives.

Linguist Yang Joo-dong found the origin of ‘beauty’ in ‘sada,’ which means ‘to be like me.’ Poet Cho Ji-hoon also described ‘beauty’ as the emotion felt when one finds something similar to oneself in an object.

The completed work is their ‘beauty,’ willingly placed on the critical platform to receive acknowledgment and empathy. However, we empathize more with their struggles, pains, and loneliness in the process of creation than with the finished product.

Because we are unfinished creators still searching for ‘ourselves.’