서울시립미술관 SeMA
에드워드 호퍼: 길 위에서 (Ep3.New York)
2023
Client 서울시립미술관 SeMA
Project 에드워드 호퍼: 길 위에서 (Ep3.New York)

서울시립미술관
에드워드 호퍼 : 길 위에서
큐레이터 | 이승아
2023.04.20 – 08.20

Seoul Museum of Art
Edward Hopper : From City to Coast
Curator | SEUNGAH HELEN LEE
2023.04.20 – 08.20

크레딧 보기

크레딧:
Edward Hopper: From City to Coast is co-organized by Seoul Museum of Art and Whitney Museum of American Art, New York

Film by 57STUDIO
Director : Lee Meejee
A.D Team: Son Hyein, Kim Taewon, Shin Sijeong
D.O.P: Edward Kim
Camera Team: Kim Minwook, Kim Kijoo, Kim Boseong, Kim Seongji
Light Director: Kim Dongju
Light Team: Maydartagnan, Maeng Manhyun, Han Junghun, Kang Hyunil
Cast: Bang Juhwan, Lee haesun, Sunny Bae, Kim Ayun, Kim Ein with OH
Edit / C.G:Lee Meejee

이 영상에서 사용한 모든 휘트니미술관 소장품의 디지털 이미지에 대한 저작권은 다음과 같습니다. © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by Sack, Seoul.

작업 소개

서울시립미술관에서 열린 에드워드 호퍼: 길 위에서 전시를 담은 시리즈 영상을 기획 및 제작하였습니다. 에드워드 호퍼의 자화상 시리즈와 그의 저서 「회화에 관한 단상」(1933), 그리고 『리얼리티: 예술가의 견해지』(1953)에서 발표된 성명서 일부를 인용하여, 호퍼의 작품 세계를 깊이 있게 소개합니다. 또한, 영상의 초반부에서는 아카이브 자료를 활용하여 호퍼의 여정과 그의 작품 세계가 변화하는 과정을 함께 살펴볼 수 있도록 구성하였습니다.

A video series documenting the ‘Edward Hopper: On the Road‘ exhibition at the Seoul Museum of Art was conceptualized and produced by 57 Studio. The series offers an in-depth exploration of Hopper’s artistic world, drawing from his self-portrait series, his book Thoughts on Painting (1933), and parts of the manifesto featured in Reality: The Artist’s Viewpoint (1953). The initial section of the video actively integrates archival materials, allowing viewers to trace both Hopper’s journey and the evolution of his artistic vision.


Video Series List:

Ep.1 Edward Hopper
Ep.2 Paris
Ep3.New York
Ep.4 Josephine Hopper
Ep.5 Cape cod

Ep3.New York

뉴욕은 호퍼가 가장 잘 알고 좋아하는 미국의 도시였다.
New York was the American city that Hopper knew best and liked most.


Lenora Mamunes, Edward Hopper Encyclopedia (North Carolina: McFarland & Co, Inc., 2011), 90

생계를 위해 선택한 삽화가로서의 현실 속에서 예술가의 꿈을 놓지 않았던 호퍼는 1916년 에칭프레스를 구입한 뒤로 1928년까지 당대 뉴욕의 면면을 담은 약 70점의 판화를 제작한다.

In 1915, Edward Hopper, who had not given up his dream of becoming an artist even amidst the tedious reality of working as an illustrator for a living.
Following his purchase of an etching press in 1916, Hopper produced dozens of prints, many of which show scenes of New York.

Edward Hopper with his printing press in the studio, c. 1947 Photograph by Bernard Hoffman The Sanborn Hopper Archive at the Whitney Museum of American Art, Frances Mulhall Achilles Library and Archives New York; gift of the Arthayer R. Sanborn Hopper Collection Trust EJHA.0938

Night Shadows, 1921 Etching, 9 5/8 × 11 in. (24.4 × 27.9 cm) Whitney Museum of American Art, New York; gift of Gertrude Vanderbilt Whitney 31.691 © 2023 Heirs of Josephine Hopper/Licensed by SACK, Seoul





에칭을 시작한 뒤부터 내 그림은 구체화되어 가는 듯했다.

After I took up etching my painting seemed to crystallize.


Hopper, as quoted in Suzanne Burrey, “Edward Hopper: The Emptying Spaces,” Arts Digest, April 1, 1955, 10.
Kim Conaty, Edward Hopper’s New York, exh. cat. (New York:
Whitney Museum of American Art, 2022), 19.

Night Windows, 1928. (detail)

New York Interior, c. 1921. (detail)






예술에서 ‘삶’ 이란 단어를 경시해서는 안된다.
삶에는 존재의 전부가 함축되어 있고,
예술은 삶에 반응해야 하지 삶을 꺼려서는 안 된다.

The term “life” as used in art is something not to be
held in contempt,  for it implies all of existence,
and the province of art  is to react to it and not to shun it.


Statement by Edward Hopper, Reality: A Journal of Artists’ Opinions, vol. 1, no. 1 (Spring 1953) The Sanborn Hopper Archive at the Whitney Museum of American Art, Frances Mulhall Achilles Library and Archives, New York; gift of the Arthayer R. Sanborn Hopper Collection Trust EJHA.3271

Edward Hopper (American, 1882-1967), House at Dusk, 1935. Oil on canvas, 36 1/4 x 50 in. (92.1 x 127 cm). Virginia Museum of Fine Arts, Richmond. John Barton Payne Fund, 53.8. Photo: Katherine Wetzel. © Virginia Museum of Fine Arts