한국국제교류재단 KF
Beyond the Moment: Game Sound | NC소프트 NC 사운드
2021
Client 한국국제교류재단 KF
Project Beyond the Moment: Game Sound | NC소프트 NC 사운드

한국국제교류재단
Beyond the Moment: Art and Culture
NC소프트 | NC사운드
2021

KF
Beyond the Moment: Art and Culture
NCSOFT | NCSound
2021

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크레딧

Director / MeeJee Lee
AD / Kyoungjin Sung
PD / Yuchan Oh
Production Team / Wonmo Kang, La Hee Lee, Jeong yeon Ko
D.O.P / Won Woo Jung
1st / Jae ha Jung
Camera Crew / Jinuk Lee, Minseo Jung, Hyewon Lee
Chief Lighting Director / Dong Ju Kim
Lighting Crew / Gwangyong Lee, Manhyeon Maeng, Yongseok Lee, Hyeonil Kang
Recording / Yong Jin Yang
Scripter / Kyuyeon Lee
On set Editing / Yongun Park
Editing / MeeJee Lee, Yongun Park
D.I / MeeJee Lee
Hair & Makeup / Hyeinartistry , Hyein Lee , Seongjun Kim

작업 소개

57STUDIO는 KF의 K-healing 프로젝트를 통해 전 세계에 한국 문화예술의 긍정적 이미지를 전파하기 위한 넌버벌 영상 콘텐츠를 제작했습니다. 이 프로젝트는 한국의 뛰어난 문화 콘텐츠를 창조하는 전문가들과 그들의 세계적인 기술력 및 장인 정신을 소개하며, 미래를 선도하는 콘텐츠 산업 인력의 노력을 조명합니다.

첫 번째로 소개하는 NC 사운드는 NC소프트의 독립 사운드 부서로, 액션성이 강조된 동양적 사운드를 개발하고 최적화하여 게임 사용자에게 몰입감 있는 경험을 제공합니다. 이 과정은 DOLBY ATMOS 시스템을 통해 서라운드 사운드로 구현되어, 고품질의 사운드 제작 과정을 직접 경험할 수 있습니다.

57STUDIO has produced non-verbal video content through KF’s K-healing project to promote a positive image of Korean culture and arts worldwide. This project highlights the professionals behind Korea’s exceptional cultural content, showcasing their global technical expertise and craftsmanship, and shedding light on the efforts of those leading the future of the content industry.

The first feature is NC Sound, an independent sound department within NCSoft, which develops and optimizes Oriental action-packed sounds to provide an immersive experience for gamers. This process is realized in surround sound through the DOLBY ATMOS system, allowing users to directly experience the high-quality sound production process.

프로젝트 내용

한국의 문화적 소프트파워가 전 세계적으로 주목받고 있습니다. 넷플릭스에서 1위를 차지한 ‘오징어게임’, 전 세계를 사로잡은 K-Pop 스타들의 활약 등이 그 예입니다. 이에 발맞추어 “Beyond the Moment: Art and Culture” 시리즈는 한국문화의 다양한 현장을 생생한 영상으로 담아내고 있습니다. 정명훈 지휘자와 KBS 교향악단의 공연 준비부터, 게임 사운드 제작, 영화 “승리호”와 “모가디슈”의 특수효과, 그리고 2024년 올림픽 정식 종목으로 채택된 비보잉 국제대회 등 한국 문화예술의 뒷모습을 다루며, 가상과 현실을 넘나드는 SM엔터테인먼트의 무대 뒤까지 소개하고 있습니다.

Korea’s cultural soft power is gaining global attention. From “Squid Game” topping Netflix charts to the global success of K-Pop stars, these are just a few examples. In response, the “Beyond the Moment: Art and Culture” series captures these dynamic scenes of Korean culture through vivid videos. From the preparation and live performance of conductor Jung Myung-hoon and the KBS Symphony Orchestra, to the detailed creation of game sounds by NC Sound, the stunning special effects of movies “Space Sweepers” and “Mogadishu” handled by Dexter Studios, and the international b-boying competition BBIC, which has been recognized as an official Olympic sport for 2024. The series also explores behind the scenes at SM Entertainment, where the lines between reality and virtual are blurred, presenting an in-depth look at the creative processes behind Korea’s thriving arts and culture scene.

출처 : 한국국제교류재단 유튜브 채널 설명글 요약

다이나믹, 움직임 무기별로 각각 지금 특징들이 다른데
모션에서 액션성이 느껴졌으면 좋겠어요.
무기별로 녹음하는 방식이 다 달라야 될 거 같아요.

Dynamic Motion… As each weapon has different characteristics,
I hope game users can feel the action in the motions.
I think each weapon needs a different recording method.

기공패 같은 매지컬릭 사운드는
저희가 사운드 디자인을 따로해서
제작을 하는 것도 괜찮을 것 같아요.

For magical sounds like a bangle
(a magical weapon for the Force Master Class),
I think it would be good
to do the sound design separately..

저희가 이번에 처음으로 제작하는 컷 씬이
경공 컷씬 이잖아요.
게임을 시작하고 캐릭터를 생성하면
출력되는 첫 번째 컷 씬이니까
몰입감 있게 디자인 하는 게
진짜 중요할 것 같아요.

The first cutscene we’re making is
the windstriding (a skill that lets the character fly in the air) cutscene.
It’s the first scene
after the character creation at the start of the game,
so I think it’s very important to design it with immersion in mind.

MMORPG에서 PC가 말을 안하잖아요.
저는 그게 항상 좀 아쉬웠는데요.
짧은 대사와 호흡을 모듈화하면
많은 대사를 전부 녹음 하지 않아도
감정을 표현할 수 있을 것 같아요.

Player characters don’t talk in MMORPGs.
I always felt sorry about that.
If we modularize short lines and breathing,
we can express the PC’s emotions without having to record all the lines.

동양적 표현를 사운드에서도 강조해 볼까요?
이미 상용화된 외국 라이브러리와는 다르게
차별화를 둬서 저희가 한국의 다양한 장소를 찾아가서
직접 녹음하고 적용해보는 방법도 있어요.

Should we emphasize Asian expressions in the sound?
Unlike foreign libraries that have already been commercialized,
we can visit various places in Korea
to record these sounds and apply them.

그리고 음악에서 동양적 색감을
표현할 수 있을 것 같은데요.
오케스트라의 동양적 멜로디랑 코드를
사용하는 것이 메인이 될 것 같고요.
대금같은 휘슬류 같은 악기들을
양념으로 사용하면 좋을 거 같아요.

And I think we can express an Asian feeling in the music.
I think the main focus will be to use Asian melodies and chords with the orchestra.
It would be good to use instruments like a daegeum as seasoning.

사가 컨텐츠에서 스토리와 음악을
결합할 수 있는 방법이 있을까요?

사가 콘텐츠는 내러티브가 중요한
컨텐츠이다보니 일반적인 연주곡 보다는
이야기를 가사로 잘 전달할 수 있는
보컬 곡으로 제작을 해 보면
어떨까 싶은데요.

Is there a way to combine story and music in the saga (or story) content?

Saga content is content where the narrative is important.
I think it would be better
to make it a song with vocals,
which can convey the story
better than an ordinary instrumental song.

그럼 이번에는 에트모스 버전으로 해보죠.
Okay, let’s try it out on Dolby Atmos.