국립현대미술관 MMCA
미술관소장품강좌 (최욱경 Choi Wook-Kyung, 환희 Joy, 1977)
2021
Client 국립현대미술관 MMCA
Project 미술관소장품강좌 (최욱경 Choi Wook-Kyung, 환희 Joy, 1977)

국립현대미술관
열린강좌
미술관소장품강좌
2021

National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Open Class
MMCA Collection
2021

크레딧 보기

제작: 국립현대미술관
기획: 강지영
영상: 57STUDIO

작업 소개

57STUDIO는 국립현대미술관의 열린강좌 프로그램 중 미술관 소장품 강좌 시리즈를 제작하였습니다. 윤범모 관장이 직접 작품을 설명하는 형식으로 구성하였으며, 실제 교육 현장에서 효과적인 학습 자료로 활용될 수 있도록 제작되었습니다. 또한, 어느 장면을 캡처하더라도 교육 자료로서의 기능이 충실히 전달될 수 있도록 화면을 구성하였습니다. 이 시리즈는 작가 12명의 작품을 조명하며, 매주 수요일 YouTube LIVE를 통해 공개되었습니다.

57STUDIO produced the Museum Collection Lecture Series as part of the National Museum of Modern and Contemporary Art’s (MMCA) open lecture program. The series was structured in a format where Director Yoon Bum-mo personally explains each artwork, ensuring its effectiveness as a valuable educational resource for use in learning environments.

The videos were designed so that every frame could function as an informative material, regardless of where it was captured. This series highlights the works of 12 artists and was released weekly via YouTube LIVE every Wednesday.

최욱경 Choi, 환희, 1977

안녕하세요. 국립현대미술관 관장 윤범모입니다. 오늘은 최욱경 작가의 <환희>라는 작품을 함께 감상하겠습니다. 1977년 작품으로 아주 자유분방한 대작(大作)의 추상 회화가 되겠습니다. 최욱경은 1970년대 아주 빛나는 금자탑을 세운 여성 화가라고 할 수 있는데요. 일찍이 최욱경은 미국 유학을 통해 당시 미국에서 큰 바람이 불었던 추상표현주의에 입문도 하면서 독자적 세계를 이룹니다. 아주 독특한 세계를 이루게 되는데 최욱경 작품의 몇 가지 두드러진 특징을 살펴본다면 먼저, ‘사실적인 구상(具象)적 요소’를 들 수 있습니다. 자화상을 비롯 이러저러한 소재의 사실적 묘사의 작품이 있는가 하면, 후기로 갈수록 대부분은 ‘순수 추상 세계’로 들어가게 되지요. 순수 추상도 특징을 보면 일단은 ‘자유분방하다’, ‘기운생동(氣運生動)하다’는 느낌을 먼저 볼 수 있습니다. 곡선에 의한 속도감 있는 붓질, 그러면서도 아주 화사한 원색의 묘사, 그런 점이 아주 특징적인데 최욱경은 자유인의 세계를 꿈꾸면서 ‘자유’라는 개념을 화면 가득히 담은 작가가 아닌가 싶습니다.

그러면서도 최욱경 작품 속에서 느낄 수 있는 것은 ‘문학성’인데 작가 자신이 시집(詩集)을 출판할 정도로 문학성을 가지고 있습니다. 그 말은 최욱경 작품 속에서 시심(詩心), ‘시(詩)의 정신’을 읽을 수 있다는 점이죠. 또 하나는 전통성의 문제인데요. 최욱경 자신은 그런 말을 했습니다. ‘내가 받은 영향 중에는 우리 전통 속 단청이나 민화가 있다’ 단청이나 민화의 특징은 오방색(五色)을 기초로 채색(彩色), 바로 원색(原色)의 향연이 아닙니까. 우리 한국인은 원색을 좋아하는 민족인데요 그러한 오방색에 기초를 둔 최욱경의 채색 의식, 그것도 형식을 파괴하는 자유분방한 필치 속에 담겨 있는 독특한 시심(詩心)의 세계가 아닌가 싶습니다.

1970년대 한국 화단을 생각해보면, 단색화 계열이 크게 자리를 잡았지 않습니까. 그 무렵 원색을 중심으로 한 추상표현주의적 최욱경의 화풍은 아주 두드러진 특징이지 않았나 싶습니다. 내면 세계의 깊은 곳에서 우러나오는 침잠된 용광로 달리 표현하면 최욱경 작품 속에서 역동성, 생동감과 같은 특징을 읽을 수 있다는 점이죠 최욱경의 시집 중에 이런 시(詩)가 하나 있습니다.

최욱경 시집 『낯설은 얼굴들처럼』, 1972년 발행인데 그 책에 실린 「나의 이름은」이라는 제목의 시(詩)입니다. 화가 자신은 말을 잃어버린 <벙어리 아이>로 묘사했고 무지개 꿈을 좇다가 <길을 잃은 아이>였습니다. 그렇지만 생활 굴레 속에서 이름을 잊어버린 <이름 없는 아이>, ‘이름 없는 아이’로 자신을 표현했습니다. 하지만 최욱경 화가의 작품 속에서는 깊은 시(詩) 정신과 함께, 분방한 필치, 화려한 색채를 집약해서 자신만의 역동적인 추상 세계를 이룩하지 않았나 싶습니다. 최욱경의 <환희>라는 작품 누가 봐도 이 작품을 보면서 환희심(歡喜心)을 일으킬 것 같은 율동미, 어떤 색에 의한 거침없는 세계, 가식 없는 세계죠.이 작품은 그러한 세계를 읽게 합니다. 춤추는 동작과 같은 경쾌한 리듬이 화면 가득히 담겨 있다고 보여집니다. 참 좋은 작품이 아닌가 싶습니다. 어느 날 갑자기 이승을 떠난 최욱경 작가 자유인으로서의 최욱경의 예술. 오늘 우리는 함께 생각해 봤습니다

Choi Wook-Kyung, Joy, 1977

Hello, I am Youn Bummo, the Director of MMCA Today, we will take a look at Joy by artist Choi Wookkyung. Painted in 1977, Joy is a free-spirited abstract painting masterpiece. Artist Choi Wookkyung made monumental achievements in the 1970s. She cultivated an independent world of art, partly influenced by her studies in the United States, where she learned about Abstract Expressionism. Let us explore some of the most outstanding characteristics of Choi’s unusual world of art. First, there are the “realistic figurative elements.” While some of her works are realistic portrayals of various subjects, including her self-portraits, the majority of her works, especially in the later period, entered a “world of pure abstraction.” The artist’s pure abstract paintings were also free-spirited, and full of energy and liveliness. She typically used rapid brush strokes forming curves, and brilliant primary colors. I see Choi as an artist who filled the whole picture-plane with the concept of “freedom,” while dreaming about a world of free people.

Meanwhile, another aspect we can sense in her work is its “literary” nature. Choi Wookkyung had a strong literary sensibility, as seen in her published book of poetry. Therefore we can read the “spirit of poetry” in her paintings. Another characteristic of her work is its traditionality. Choi once commented, “Among the things that influenced me were Korean traditional dancheong and folk painting.” As you know, dancheong and folk painting are characterized by their feast of primary colors, based on the traditional five cardinal colors (obangsaek). The Korean people have always loved primary colors. Thus, we could say that Choi’s color awareness based on the obangsaek and her free-spirited brushwork that broke the rules of formality were based on her unique world of poetic spirit.

When we think about the Korean art scene of the 1970s, we recall the strong presence of Dansaekhwa (monochrome painting). During that time, Choi’s abstract expressionist style based on primary colors must have stood out conspicuously. As if there were a smelting furnace deep down in the inner world of the artist, dynamic gestures and vitality seem to emanate from Choi’s paintings. The following poem, taken from her book of poetry, is about her name.

This poem, titled “My Name is,” is from the artist’s book Like Unfamiliar Faces, which was published in 1972. The artist portrayed herself as a “mute child” who had forgotten how to speak, and a “lost child” who got herself lost following her rainbow dreams. She also expressed herself as a “nameless child” who became nameless as she was bridled by daily life. Nevertheless, Choi Wookkyung successfully achieved a unique, dynamic world of abstract art, by integrating brilliant colors with free-spirited brush strokes, based on a profoundly poetic spirit.

Anyone can see in the artist’s work Joy that it is an unhindered world created through rhythmical beauty and colors, an unpretentious world that naturally stirs up feelings of delight. enables us to read such a world. The picture-plane is filled with cheerful rhythm resembling the movements of dancing. I think it is a delightful work of art. Today, we were given the opportunity to think about artist Choi Wookkyung, who one day suddenly left this world; and about the art of Choi Wookkyung, who was a free spirit.