BBEB
Ep. 6 이 정도면 나쁘지 않은듯 (feat.백남준 『실험TV 전시회의 후주곡』)
2023
Client BBEB
Project Ep. 6 이 정도면 나쁘지 않은듯 (feat.백남준 『실험TV 전시회의 후주곡』)

문화체육관광부, 한국문화예술위원회
온라인미디어 예술 활동 지원사업 지원작
바이바이 얼리버드
57스튜디오
2023

Ministry of Culture, Sports and Tourism, Arts Council Korea
ART CHANGE UP
Bye Bye Early Bird
57STUDIO
2023

크레딧 보기

제작 및 연출 : 57STUDIO  

연출팀 : 손혜인, 오유찬, 최현도  
촬영 : 김태우  
B카메라 : 최동윤 
촬영팀 : 이재민, 이문홍  
사운드 : 하지민  
편집 : 정한나  
타이포그라피 : 양희재  
음악 : 정진화  
리서치 : 이한나

작업 소개

‘BBEB 2023’은 문화체육관광부와 한국문화예술위원회의 온라인미디어 예술 활동 지원사업의 일환으로, 미술관 아카이브를 소개하는 브릿지 콘텐츠입니다.

57STUDIO는 6개의 에피소드로 구성된 이번 프로젝트에서 ‘자연’, ‘사색’, ‘명상’을 메타포로 삼아 주인공 현도의 시점으로 백남준과 임동식의 아카이브 흔적을 따라가는 단편 영화 제작팀의 여정을 담아냈습니다.

BBEB 2023’ is part of the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Arts Council Korea’s Online Media Art Support Project, serving as bridge content to introduce museum archives.

57STUDIO produced this project, consisting of six episodes, using metaphors of nature, reflection, and meditation. The series follows the journey of a short film production team through the lens of the protagonist, Hyun-do, as they trace the archival legacy of Nam June Paik and Rim Dong Sik.


시놉시스

EP.6 이 정도면 나쁘지 않은 듯
(feat.백남준 『실험TV 전시회의 후주곡』)

작업을 하는 우리가 늘 좋은 것만을 보여 줄 수 없다. 자연의 아름다움처럼 때로는 그냥 하는 것, 그것이 스스로를 아름답게 만드는 것 아닐까.

현도는 이번 프로젝트를 함께한 스태프들과의 시간을 떠올린다. 이 정도면 나쁘지 않은 듯.

EP. 6 “This Isn’t Too Bad”
(feat. Nam June Paik’s Afterlude to the Exhibition of Experimental TV)

As creators, we cannot always present only the best. Like the beauty of nature, perhaps simply doing something is what makes it beautiful in itself.

Hyeon-do reflects on the time he spent with the crew on this project. “This isn’t too bad,” he thinks.

Archive Note

연출의도

EP.6 이 정도면 나쁘지 않은 듯

백남준은 『실험TV 전시회의 후주곡』 전시회에 이런 글을 남겼다.작업을 하는 우리에게 그가 남긴 메세지로 6개의 에피소드를 마무리 하고자 한다.

EP. 6 “This Isn’t Too Bad”
(feat. Nam June Paik’s Afterlude to the Exhibition of Experimental TV)

Nam June Paik left these words for the Afterlude to the Experimental TV Show exhibition. We wish to conclude the six episodes with the message he left for those of us who create.

우리는 왜 아카이브에 주목하는가?

사람들은 공감과 안정감, 인정을 바라지만 그것은 불가능한 것이기 때문에 고통과 슬픔을 만든다.1) 
예술가는 지극히 예민하고 불안한 상태에서 아름다움으로 추구하는 극한의 직업이다. 자신의 삶에 대부분의 에너지를 자신이 생각하는 ‘아름다움’을 표현하기 위해 사용한다.
국어학자 양주동은 ‘아름다움’의 어원을 ‘사(私)답다’, 즉 ‘나와 같다’에서 찾았다. 시인 조지훈 역시 ‘아름다움’을 어떤 대상에서 자기와 같은 것을 발견했을 때의 감정이라고 했다.2)
완성된 작품은 인정과 공감을 받기위해 기꺼이 비평대에 올려둔 그들의 ‘아름다움’이다. 하지만 우리는 완성 보다는 만드는 과정에서의 그들의 고민과 고통, 외로움에 더욱 공감한다.

우리는 아직 ‘나’를 찾고있는 미완의 크리에이터이니까.

1) 리파르트 프레히드 <일상의 철학> EBS 위대한 수업 내용 중에서
Lipardt Friedrich’s ‘Philosophy of Everyday Life’ is an essential part of the EBS Great Lessons.
2) 한국일보 우리말 톺아보기 <우리 말글의 아름다움>
The Korea Times’ ‘Exploring Our Language: The Beauty of Our Words’ delves into the beauty of our language.


Why do we pay attention to archives?

People crave empathy, reassurance, and unconditional recognition, but that’s impossible, which is why it creates pain and sorrow. Artists pursue beauty in an extreme profession characterized by extreme sensitivity and anxiety. They channel most of their energy into expressing what they consider ‘beauty’ in their lives.

Linguist Yang Joo-dong found the origin of ‘beauty’ in ‘sada,’ which means ‘to be like me.’ Poet Cho Ji-hoon also described ‘beauty’ as the emotion felt when one finds something similar to oneself in an object.

The completed work is their ‘beauty,’ willingly placed on the critical platform to receive acknowledgment and empathy. However, we empathize more with their struggles, pains, and loneliness in the process of creation than with the finished product.

Because we are unfinished creators still searching for ‘ourselves.’