국립현대미술관 MMCA
미술관소장품강좌 (장욱진 Chang Ucchin, 마을 Village, 1956)
2021
Client 국립현대미술관 MMCA
Project 미술관소장품강좌 (장욱진 Chang Ucchin, 마을 Village, 1956)

국립현대미술관
열린강좌
미술관소장품강좌
2021

National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Open Class
MMCA Collection
2021

크레딧 보기

제작: 국립현대미술관
기획: 강지영
영상: 57STUDIO

작업 소개

57STUDIO는 국립현대미술관의 열린강좌 프로그램 중 미술관 소장품 강좌 시리즈를 제작하였습니다. 윤범모 관장이 직접 작품을 설명하는 형식으로 구성하였으며, 실제 교육 현장에서 효과적인 학습 자료로 활용될 수 있도록 제작되었습니다. 또한, 어느 장면을 캡처하더라도 교육 자료로서의 기능이 충실히 전달될 수 있도록 화면을 구성하였습니다. 이 시리즈는 작가 12명의 작품을 조명하며, 매주 수요일 YouTube LIVE를 통해 공개되었습니다.

57STUDIO produced the Museum Collection Lecture Series as part of the National Museum of Modern and Contemporary Art’s (MMCA) open lecture program. The series was structured in a format where Director Yoon Bum-mo personally explains each artwork, ensuring its effectiveness as a valuable educational resource for use in learning environments.

The videos were designed so that every frame could function as an informative material, regardless of where it was captured. This series highlights the works of 12 artists and was released weekly via YouTube LIVE every Wednesday.

장욱진, 마을, 1956

장욱진하면 잔잔한 울림을 주는 것 같습니다. 무엇보다 장욱진하면 작품 규모가 아주 작습니다. 좀 과장되게 표현하면 손바닥 그림이라고 말할 수 있을 정도로 소품 위주로 작업을 했습니다. 그 작품 내용에 담기는 소재도 아주 단순하고 작가는 ‘나는 심플하다’ ‘단순하다’ 이런 말을 즐겨 사용했는데 그림 속에 담겨지는 내용도 아주 단순하고 그 대상을 표현하는 방식도 아주 단순하고 달리 표현하면 어린 아이의 그림처럼 그렇게 보이기도 합니다. 아주 쉽고 편하게 접할 수 있는 작품입니다. 그렇지만 그 작품의 담긴 철학적 배경은 아주 심오합니다. 장욱진 그림이 주는 아주 묘한 매력일 텐데요. 장욱진 오늘 우리는 장욱진의 1956년 <마을>이라는 제목의 작품을 같이 감상하겠습니다.

일단 이 작품의 외형적 특징을 같이 볼까요? 크게 보면 마을인데 이 마을이 우리가 생각하는 마을의 표현이 아닙니다. 나무를 크게 그려 상하로 화면 구성을 했고 화면 윗 부분에는 푸른 나무 두 그루가 있고 화면 중앙에는 나무 한 그루가 있고 그 양쪽으로 집이 있습니다. 상하로 나뉘어진 화면 구성입니다 아래에는 큰 집이 있는데 집의 중앙에는 인물이 가득 차 있습니다. 사진을 찍은듯한 풍경이 아니라 작가가 대상을 임의로 해석해서 연출한 풍경처럼 보이네요, 나무를 살펴보면 나무 속 줄기까지 보이게 표현했습니다. 나무를 표현할 때 나뭇잎으로 가려 나무줄기나 가지는 표현하지 않는 일반적인 예와 달리 장욱진의 이 작품에서는 나무줄기가 보입니다 뼈대를 표현한 것이죠. 그런데 나무 줄기가 좌우대칭으로 표현되어 있네요. 안정감을 주려고 이렇게 표현한 것으로 보입니다. 푸른색 원형 바탕에 나무의 전체적인 형태를 표현하면서 나뭇잎 속에 줄기를 대칭으로 강하게 세웠습니다. 집과 나무 사이에는 개와 가축과 같은 동물이 보이고 하늘에는 해와 같은 원형이 보입니다. 그럼에도 불구하고 바탕은 하늘색이 아니고 흑색에 가까운 어두운 배경으로 처리했습니다. 아주 특이한 바탕색이라고 볼 수 있습니다.

집 역시 밝은색이 아니라 어두운색 계통으로 표현했는데 집 속에 있는 인물, 참으로 묘합니다 문 혹은 창문 가득 인물을 꽉 차게 표현했는데 일반적인 인체 표현과는 다른 아주 독특한 모습이 보입니다. 화법상 특징을 다시 보면 먼저 원근법이 무시되어 있네요. 가깝고 먼 표현, 원근 표현을 생략했고 입체감을 염두에 둔 음영법을 무시하였습니다. 그림자와 같은 입체감을 염두에 두지 않은 것이지요. 대상을 평면화시켰다고 볼 수 있습니다. 그것도 디자인처럼 각 요소, 요소를 나열하는 형식으로 표현했습니다.

장욱진은 마을과 더불어 가족 풍경도 많이 남겼는데 마을이라는 것, 특히 가족이라는 것 근대기의 삶이라고 볼 수 있겠습니다. 장욱진은 식민지 시대 일본 유학을 했고 전쟁 이후에는 서울대학교 교수로 재직하기도 하고 그 이전에는 박물관에서 근무하기도 했습니다. 전통을 작품 세계에 중요한 영양분으로 삼았다는 뜻이겠죠. 어린 시절에는 예산 수덕사에서 만공스님 문하에서 잠시 거주한 적도 있습니다. 이를 장욱진의 회화 세계와 사상적 연결을 찾아본다면 불교의 선(禪) 세계와도 이어진다고 볼 수 있습니다. 선풍(禪風), 선(禪)적인 요소가 작품에 듬뿍 스며있다고 해석할 수가 있죠.

부인 초상인 <진진묘>라고 하는 아주 유명한 작품이 있습니다. 부인의 초상화인데 뢴트겐의 사진 촬영처럼 뼈대를 보이면서 단순한 형태로 인물을 그린 바가 있습니다. 장욱진은 조그만 화면에 모든 이야기를 단순한 형태로 담고자 하는 큰 특징이 있습니다. 장욱진 그림의 주요 상징적 소재라고 할까요? 까치가 즐겨 등장하는데요 하늘을 날건 나무에 앉아있건 까치들이 즐겨 등장합니다. 까치는 아시다시피 기쁜 소식을 전해 주는 하늘의 메신저로 각광을 받는 새 중의 하나입니다. 하늘을 나는 이 새들 보면 대개 쌍쌍으로 짝을 이루어서 날게 되는데 단순화되고 상징화되는 화법 상의 특징을 볼 수 있습니다. 장욱진 화풍의 일반적 예라고 할 수 있죠.

6.25 전쟁 시기에 그린 자화상을 보면 보리밭에서 연미복을 입고 기다란 검은 우산을 들고 있는 신사풍의 모습을 볼 수 있습니다. 두 가지 해석이 가능합니다. 전쟁기에 그 참혹한 현실을 벗어나고자 하는 하나의 이상을 표현하였다고 볼 수도 있고 좀 더 비판적으로 해석한다면 현실성을 배제한 화풍이라고 볼 수도 있는 독특한 작품을 남기게 되었습니다.

장욱진은 화실이 있던 지역에 따라 덕소 시대, 명륜동 시대, 수안보 시대 이렇게 여러군데 옮겨 다니면서 작업을 했습니다. 그래서 시대의 구분이 가능하지요. 그러면서도 일관되게 지킨 화풍은 단순한 소재 등장되는 소재도 소수란 이야기지요. 표현 방식도 아주 단순하게 아동화처럼 표현한 특징을 가지고 있습니다. 장욱진의 유화 작품의 경우 700여점 정도 남아 있는 것으로 헤아려지는데 주옥과 같은 작품이라고 할 수 있습니다. 말년에는 매직펜 같은 것으로 일필휘지 하듯 단순하게 여러 대상을 표현한 작품이 많이 남아 있는데 간략하게 말하자면 절제미를 보여주는 작업을 하였습니다.

장욱진, 아주 독특한 화풍의 화가라 하겠습니다. 저는 장욱진 작품을 보면서 마을 공동체, 가족애를 느끼게 됩니다. 가족애, 여기서 가족이라는 것은 사람끼리의 가족뿐만 아니라 나무, 새, 가축 대상의 폭을 넓히는 일종의 범생명적인 가족애, 그러한 마을을 느끼기도 합니다. 장욱진 그림은 평화로움, 이상향과 같은 것을 느끼게 하는데 비록 규격은 작지만 작품 속 울림은 잔잔하게 들려오고 있지 않은가 생각해 봅니다. 소품이지만 공동체 정신을 들려주는 장욱진 화풍 1956년 <마을>이라는 작품을 보면서 어려운 시기의 공동체 의식 이런 열쇳말을 다시금 생각해 봅니다

Chang Ucchin, Village, 1956

Chang Ucchin… The artist‘s name seems to give off calm reverberations. In particular, Chang Ucchin’s works are very small. Exaggerating just a bit, one may say he made palm-sized works. The subject matter of his works is very simple as well. The artist himself often commented, “I am simple.” Likewise, the contents of his paintings are very simple, and the methods of expression also are very simple. Sometimes they look like children’s paintings. They are works one can appreciate easily and without burden. Nevertheless, they have a profound philosophical background. This is one of the unique charms of Chang’s paintings. Artist Chang Ucchin. Today we will look at a work titled Village, painted by the artist in 1956.

Shall we first look at the formative features? Seen as a whole, it is a village. However, it is by no means a conventional portrayal of a village. Large trees are painted in the upper and lower sections to compose the picture-plane,with two green trees in the upper part, and a single tree in the lower part, with houses on each side of it. In composition, the canvas is divided horizontally into two sections. In the lower left corner there is a large house with a human figure in the center, filling the entire space. As you can see, it is not a photograph-like representation, but a scene staged according to the artist’s free interpretation. Take a closer look at the tree, and you can see that all of its branches are visible.

Unlike more common examples, where parts of trunks and branches are covered by leaves, We can see the trunk and all the branches in Chang’s painting. It is a expression of the skeleton. Moreover, the branches are painted symmetrically. It seems that he did this to give a sense of stability. While portraying the overall shape of the tree against a green, rounded background, the artist has erected a powerful symmetric stem. Between the houses and the trees are a dog and other livestock, and a circle in the sky suggests a sun. However, the background color is not sky blue, but a darker tone, resembling the color of earth, indeed a peculiar color for a background.

The houses as well are not painted in bright colors, but in darker shades, and the people in the houses are also quite peculiar. They seem to fill up doors and windows, very differently from most depictions of human figures. As for the characteristics of Chang‘s painting method, you can see that he disregards the law of perspective. He has omitted portrayal of close and distant scenes, and ignored any shading technique based on a sense of volume. In other words, he has not considered depicting shadows. Instead, he has flattened his subjects. He uses a form that arranges the elements in rows, like a kind of design.

Besides village scenes, Chang Ucchin also painted many family images. Such emphasis on villages and families reflects life in the modern days of Korea. Chang studied in Japan during the colonial era, and after the war, became a professor at Seoul National University. Previously, he had worked at a museum. I imagine that this led him to recognize tradition as important nourishment for his world of work. As a child, he lived for a time at Sudeok Temple in Yesan, receiving the teachings of Priest Mangong. If we are to identify a philosophical connection with Chang’s paintings, we may say his works are linked to the Buddhist world of Zen. We can interpret them as being permeated with elements of Zen.

One of the artist‘s most famous pieces, titled Jinjinmyo, is a portrait of his wife. The figure is drawn in a simple form revealing her skeleton like an X-ray image. A typical characteristic of Chang Ucchin’s painting is that he includes all his stories simply in a small picture-plane. The magpie appears often in the artist’s works, and may be seen as a symbolic subject. Sometimes the magpies are flying in the sky, and at other times they perch on tree branches. As you know, people are fond of the magpie, because it is a messenger from the sky, bringing happy news. The birds flying in the sky are usually in pairs, another of the artist‘s characteristic painting methods to simplify and symbolize. This is a typical example of Chang’s painting style.

In his self-portrait painted during the Korean War, there is a gentleman-like figure dressed in a tailcoat, standing in a barley field, and holding a long, black umbrella. Two interpretations are possible. One is that he tried to express an ideal situation, in hopes of escaping from the miseries of war; a more critical interpretation is that it is a unique work, excluding any sense of reality.

According to the location of the artist’s studio, Chang’s career can be divided into three periods: Deokso period, Myeongryundong period, and Suanbo period, as he moved around a lot during his lifetime. Yet, he maintained a consistent painting mode: simple subjects and subject matter. His methods of expression were also minimal, portraying subjects simply, like children’s drawings. It is estimated that about 700 of his works remain, all of them made by the artist using oils. They are all masterpieces. In his later years, Chang made many drawings of various subjects using implements such as magic markers with rapid, simple strokes. Putting it simply, he made works that show the beauty of temperance.

I must say, Chang Ucchin was an artist of unusual style. While looking at his works, I feel a sense of village community spirit and love of family. Chang‘s family love was not limited to people, but embraced a broader kinship with all living things, such as trees, birds and animals, which together form the feeling of a village. His paintings give a sense of peace or a vision of utopia. Though they are small in size, their resonance is gentle and steady as they touch us within. Looking at Chang Ucchin’s small paintings, which tell us about community spirit, and particularly looking at his Village, we are moved to think about the value of community consciousness in times of hardship.