국립현대미술관 MMCA
미술관소장품강좌 (권진규 Kwon Jinkyu, 지원의 얼굴 Jiwon’s Face, 1967)
2020
Client 국립현대미술관 MMCA
Project 미술관소장품강좌 (권진규 Kwon Jinkyu, 지원의 얼굴 Jiwon’s Face, 1967)

국립현대미술관
열린강좌
미술관소장품강좌
2020

National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Open Class
MMCA Collection
2020

크레딧 보기

제작: 국립현대미술관
기획: 강지영
영상: 57STUDIO

작업 소개

57STUDIO는 국립현대미술관의 열린강좌 프로그램 중 미술관 소장품 강좌 시리즈를 제작하였습니다. 윤범모 관장이 직접 작품을 설명하는 형식으로 구성하였으며, 실제 교육 현장에서 효과적인 학습 자료로 활용될 수 있도록 제작되었습니다. 또한, 어느 장면을 캡처하더라도 교육 자료로서의 기능이 충실히 전달될 수 있도록 화면을 구성하였습니다. 이 시리즈는 작가 12명의 작품을 조명하며, 매주 수요일 YouTube LIVE를 통해 공개되었습니다.

57STUDIO produced the Museum Collection Lecture Series as part of the National Museum of Modern and Contemporary Art’s (MMCA) open lecture program. The series was structured in a format where Director Yoon Bum-mo personally explains each artwork, ensuring its effectiveness as a valuable educational resource for use in learning environments.

The videos were designed so that every frame could function as an informative material, regardless of where it was captured. This series highlights the works of 12 artists and was released weekly via YouTube LIVE every Wednesday.

권진규, 지원의 얼굴, 1967

오늘은 권진규의 작품에 대해서 알아보겠습니다. 지금 보시는 작품은 작가의 거의 만년에 해당하는 1967년 작 <지원의 얼굴>이라고 하는 작품입니다. 재료가 ‘테라코타’라고 하는 독특한 장르입니다. 흙을 빚어서 구운 거지요. 흙이라는 소재를 직접 표면에 노출했다는 사실이 같은 입체작품임에도 불구하고 흙이 주는 그 맛, 그 맛이 잘 살아 있는 인체 상반신 성형입니다.

작품을 좀 자세히 보면 젊은 여성의 정면상이네요. 정면을 향해서 얼굴을 곧추세우고 멀리 응시하는 그런 모습입니다. 스카프의 형태가 있고 이목구비가 뚜렷하고 그런데 일반적인 입체 작품하고 비교가 되는 특징은 어깨를 과감하고 가파르게 생략했다는 뜻입니다. 큰 틀에서 봤을 때는 일종의 수행자 같은 모습 그런 분위기가 있는 여인상의 되겠습니다. 권진규는 이와 같은 두상 작업을 많이 제작했는데 경우에 따라서는 자기 얼굴을 만든 자소상 비구니상이라든가 또 이렇게 젊은 여성상을 다수 제작했는데 70년대 즘에 개인전 그 팜플렛 표지가 기억납니다. 이와 같은 작품을 중첩시켜서 여러점을 반복해서 이미지를 정리해 놓고 앞부분에 자기 얼굴로 대체한 사진이 있습니다. 그 뜻은 자소상이나 여성의 얼굴이나 혹은 비구니 얼굴이나 동일시했다는 뜻이겠지요. 그만큼 이 정면 초상 조각을 통해서 작가의 진실된 내면의 세계를 그 울림을 담으려고 했던 제작 의도가 읽어집니다.

특이하게 해방 이후인 40년대 후반에 일본을 유학하러 갔지요. 대부분에 일제시기 때에 유학갔던 선배 세대들과 달리 해방 이후의 50년대에 일본서 활동한 그런 경력을 가지고 있습니다. 도일하기 전에 큰 이력을 본다면 일제 말에 속리산 법주사에 미륵대불이라고 하는 김복진의 대작 있습니다. 재료가 시멘트라고 하는 아주 특이한 형식의 불상 작품이 있는데 작가가 39세 요절하는 바람에 미완성으로 남게 되지요. 그래서 그의 제자인 김복진의 제자인 윤효중이 마무리 작업을 했는데 거기에 권진규도 참여해서 불상 제작에 경험을 쌓은 바 있습니다. 이쾌대 라고 하는 1940년대에 대표적인 화가가 있습니다. 그 이쾌대 문하에서 미술 입문한 특징을 가지고 있습니다.

권진규는 특이하게 해방 이후인 40년대 후반에 일본에 유학하러 갔습니다. 일본에 가서는 무사시노 미술 학교에서 본격적으로 학습을 하게 됩니다. 그래서 구상적인 다양한 인물상 이라든가 동물상이라든가 또 약간의 추상 작업같이 여러가지 일을 하게 됩니다. 기본적으로는 지금 보시는 것처럼 테라코타 작업을 했습니다. 흙이라는 그 물성을 강조한 그런 의미가 있겠지요. 물론 전통적 방식인 건칠기법도 사용한 특징을 가지고 있는데요. 이것은 삼베라든가 종이라든가를 활용하면서옻칠로 계속 두께를 주면서 작업하는그런 입체 작품의 전통 방식도 활용한 독특한 작가가 되겠습니다.

시대가 작가에게 어울리지 않았는지 시절 인연이 아직 안 왔는지 작가 생전에는 그렇게 크게 대중으로부터 주목을 받지 못했습니다. 그래서 일찍 세상을 떠나게 되는 안타까운 사연을 남깁니다. 서울 돈암동(현 동선동) 작업장에서 스스로 이승을 떠나게 되는데요. 마지막 유언과 같은 말이 인생은 공(空), 파멸(破滅) 이런 말을 남겼습니다. 인생 무상을 말했는데 사실 그의 예술 세계는 무상이 아니라 영원한 구원의 인물상 구원의 여인상 이런 것으로 울림을 남기게 된 아주 특이한 작가가 되겠습니다. 권진규는 한국 조소예술사에서 특히 20세기 후반에 들어서 아주 독특한 세계를 만들었다는 특징을 보여주고 있습니다.

오늘 날 권진규의 미술사 쪽 위치는 최고 정상급에 있는 조소 예술 작가라고 볼 수 있습니다. 이 분야의 아주 독자적이고 개성적인 예술세계를 만든 대표적인 작가로 권진규의 이름은 미술사는 물론 대중적으로도 높게 평가되고 있습니다. 권진규 작가가 남겨준 그 예술세계에 울림은 지금도 상당히 커서 잔잔하게 우리 관객들에게 다가오고 있습니다. <지원의 얼굴>과 같은 이 작품이 권진규의 대표작으로 인정하고 있는데요. 정면을 응시하고 있는 이 젊은 여성의 표정 표정이 전해주는 그 깊이 어떤 울림, 공명 이런 것이 널리 지금 확산되고 있기 때문에 그만큼 권진규의 이름은 미술사에서 높이 평가되고 있다고 봅니다. 국립현대미술관 소장 1967년 작 지원의 얼굴 권진규의 테라코타 작품 대표작으로 꼽히는 테라코타 작품을 통해서 또 다른 입체 예술의 어떤 진면목을 확인할 수 있지 않을까 이렇게 기대해 봅니다.

Kwon Jinkyu, Jiwon’s Face, 1967

Today, we will examine a work by Kwon Jinkyu. What you are looking at here is Jiwon’s Face, produced in 1967, in the later part of his career. It is made from a unique material: terracotta. In other words, clay is shaped for firing. Notice how the exposed surface emphasizes the distinctive quality of the clay, as compared to other three-dimensional works It depicts the upper half of a body.

Looking closely, we can see that it is a frontal image of a young woman. She seems to be staring straight ahead off into the distance, with an erect neck. You can see that she’s wearing a scarf, and her facial features are well defined. Unlike similar sculptures, however, the shoulders are extremely simplified, rendered as steep lines. Overall, the figure conveys a religious impression, like some type of an ascetic. Kwon Jinkyu produced many busts like this one. Some of them were sculptures of his own head, or the heads of Buddhist nuns In fact, he produced many busts of Buddhist nuns and other young women. I remember the pamphlet from one of his solo exhibitions, , I think it was in the 1970s. The cover of the pamphlet showed a photo juxtaposing several of Kwon’s head sculptures with an image of his own face in the center. I guess it was meant to equate his face with the women’s faces, or the faces of Buddhist nuns. So we can guess that his intention with these busts was to capture the resonance of his most sincere inner mind.

Significantly, Kwon Jinkyu went to study in Japan in the late 1940s after Korean independence in 1945. While many Korean artists had studied in Japan during the Japanese colonial period, Kwon went there after independence, and was active in Japan in the 1950s. To briefly examine his career before going to Japan, we should start with Kim Bokjin’s Maitreya sculpture, a masterpiece of the late colonial period, located in Beopjusa Temple on Mt. Songni This unique Buddhist sculpture was made from cement, but it remained unfinished, because Kim Bokjin died when he was just 39 years old. So his student Yun Hyojoong decided to finish the work, and the young Kwon Jinkyu was part of the project, so he gained experience in producing Buddhist sculpture. We should also mention Lee Quede, one of the most important Korean painters of the 1940s, who was imprisoned by the US Army in the Geoje POW Camp during the Korean War, and later chose to go to Pyongyang, North Korea.Kwon Jinkyu studied art under Lee Qoede. So Kwon studied under two of the greatest artists of the time, Kim Bokjin and Lee Quede.

Then in Japan, he attended Musashino Art University. He had a very wide artistic range, from representational statues of people or animals to somewhat abstract sculptures. Although Kwon made some bronze sculptures, he primarily produced terracotta works, like this one. That seems to imply that he wanted to emphasize the materiality of clay itself. Notably, he also utilized the traditional technique of dry lacquer. Many of the surviving Buddhist sculptures from the Joseon dynasty were produced with this dry lacquer technique. Several layers of hemp or paper are coated with lacquer and attached to a wood surface, to enhance the three-dimensional quality. Again, Kwon Jinkyu was unique in using this traditional method in his modern sculptures.

Maybe he was ahead of his time, or just unfortunate, because he didn’t receive much attention from the public during his lifetime. This was a factor in his premature death, as he committed suicide in his studio in Donam-dong, Seoul. His last words were, “Life is emptiness and destruction.” Although his last words were about the transience of life, what he manifested in his art was not so much transience as the image of eternal salvation, or the woman as the image of salvation. In the history of Korean sculpture, particularly by the late twentieth century, Kwon Jinkyu occupies a singular domain.

Today, he is considered to be one of the best sculptors in Korean art history. At least we can say that the negligence of the public during his lifetime has been reversed. We usually divide three-dimensional artworks into two categories: carving a form from a larger mass (like with wood or marble), or molding a form, as with clay.In this field of three-dimensional art, Kwon Jinkyu set himself apart with his unique and independent style.So he is highly acclaimed both in art history and among the general public. But the art that he left behind for us caused such great reverberations that they are still resonating with people to this day.

Jiwon’s Face is considered to be one of Kwon Jinkyu’s representative works. The depth, the resonance, and the unity delivered from every detail of the expression on this young woman’s face, looking straight ahead, continue to emanate I think that’s why Kwon Jinkyu is so highly regarded in art history.I hope that Jiwon’s Face (1967) by Kwon Jinkyu from the collection of the National Museum of Modern and Contemporary Art, this magnificent terracotta bust that is Kwon’s representative work, will give you a new appreciation for the true beauty and essence of three-dimensional art.