국립현대미술관 MMCA
미술관소장품강좌 (이인성 Lee Insung, 카이유 Kaiyu, 1932)
2021
Client 국립현대미술관 MMCA
Project 미술관소장품강좌 (이인성 Lee Insung, 카이유 Kaiyu, 1932)

국립현대미술관
열린강좌
미술관소장품강좌
2021

National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Open Class
MMCA Collection
2021

크레딧 보기

제작: 국립현대미술관
기획: 강지영
영상: 57STUDIO

작업 소개

57STUDIO는 국립현대미술관의 열린강좌 프로그램 중 미술관 소장품 강좌 시리즈를 제작하였습니다. 윤범모 관장이 직접 작품을 설명하는 형식으로 구성하였으며, 실제 교육 현장에서 효과적인 학습 자료로 활용될 수 있도록 제작되었습니다. 또한, 어느 장면을 캡처하더라도 교육 자료로서의 기능이 충실히 전달될 수 있도록 화면을 구성하였습니다. 이 시리즈는 작가 12명의 작품을 조명하며, 매주 수요일 YouTube LIVE를 통해 공개되었습니다.

57STUDIO produced the Museum Collection Lecture Series as part of the National Museum of Modern and Contemporary Art’s (MMCA) open lecture program. The series was structured in a format where Director Yoon Bum-mo personally explains each artwork, ensuring its effectiveness as a valuable educational resource for use in learning environments.

The videos were designed so that every frame could function as an informative material, regardless of where it was captured. This series highlights the works of 12 artists and was released weekly via YouTube LIVE every Wednesday.

이인성, 카이유, 1932

안녕하세요. 국립현대미술관 관장 윤범모입니다. 오늘은 이인성 화가가 1932년에 그린
<카이유>라는 작품을 함께 감상하도록 하겠습니다.

이인성(1912-1950)은 1920-30년대 대구 지방을 중심으로 활동한 작가입니다. 대구는 1920년대 수채화로 일가를 이룬 서동진(1900-1970) 작가가 활동하였습니다. 서동진의 ‘대구미술사(大邱美術社)‘ 종합 미술 상사이자 교육을 담당한 ‘대구미술사’ 문하에서는 이인성, 김용조(1916-1944)와 같은 화가들을 배출하였습니다. 서동진에 의해 새로운 수채화 세계에 입문한 것이죠. 1920년대 대구 화단은 ‘수채화’라는 독특한 장르로 새로운 미술 언어를 자리 잡게 합니다.

<카이유>라는 작품은 1932년 4월에 제작한 것으로 작품 오른쪽 아래 작가의 서명이 있습니다. 두드러지는 특징은 ‘꽃’을 소재로 한 ‘수채화’입니다. 대구 출신의 화가답게 ‘수채화’로 일가를 이룬 중요한 작품이라 하겠습니다. 1932년이라면 작가 나이 불과 20살이네요. 20세의 어린 나이에 이렇듯 구성, 색채 등 아주 짜임새 있는 작품을 제작하였습니다. 이 작품은 <조선미술전람회> 특선작이기도 합니다. 17살에 조선미전(조선미술전람회)에 등단했기 때문에 조숙한 천재성을 보인 증거의 하나이기도 합니다. 작품의 내용을 보면, 하얀 칼라꽃 다섯 송이가 뒤에 크게 있고 가운데에는 붉은 장미, 하얀 장미, 커다란 잎이 보입니다. 배경을 생략한 단순한 구성이지만 작가의 기량이 듬뿍 담긴 것이 아닌가 싶습니다. 크게는 세잔 화풍, 특히 인상주의 화풍과 연결되면서 작가의 아주 희귀한 초기작으로 주목하게 합니다.

이 작품은 일본 궁내성(宮內省)에서 매입한 것으로 알려져 있고 근래에 귀국한 이인성 초기 작품의 하나로 국립현대미술관 소장품이 되었습니다. 식민지 시대 미술 전문가들이 활동할 수 있는 무대는 특별하게 없었습니다. 미술관, 미술학교, 화랑과 같은 제도적 기구가 없었기 때문에 총독부에서 운영한 <조선미술전람회>라는 연례 공모전만이 유일한 발표 무대였습니다. 그래서 신인들은 이 <조선미술전람회>를 중심으로 작품 활동을 할 수 밖에 없었지요. <조선미술전람회>가 낳은 단 한 명의 스타 작가를 말한다면 바로 이인성을 들 수 있습니다. 어린 나이에 이 무대를 중심으로 작가적 기량을 펼치기 시작했지요. <조선미술전람회>가 추천 작가라는 제도를 신설했을 때 누구보다도 먼저 이인성은 이 제도의 혜택을 받게 됩니다. 어린 나이, 불과 25세에 추천 작가가 됩니다.

이인성은 <조선미술전람회>에 약 33점에 이르는 작품을 출품하면서 자신의 독자적 세계를 보여주었지요. 1930년대 화단의 주요 논쟁이라고 할 수 있는 조선 향토색론의 중심에 서기도 합니다. <조선미술전람회>의 심사위원 대부분은 관학파적 일본인 화가였는데 심사 기준을 제시한 것 중 하나가 ‘조선의 농촌을 그려라’ 농촌을 주목하게 한 기준을 발표합니다. 당시 많은 화가들이 농촌을 소재로 한 풍경화를 많이 제작하게 되지요 이인성도 마찬가지입니다. 붉은 적토가 1920-30년대 작품의 두드러진 특징 중 하나인데 이인성도 자신의 풍경화 속에 붉은 흙, 적토(赤土)를 큰 비중으로 두면서 대구·경북 지방, 신라의 고도 경주 이러한 지역을 사실적인 풍경으로 담았습니다.

조선 향토색론을 비판하는 입장에서는 농촌을 목가적, 낭만적으로 표현하는 것이 문제다, 농촌의 피폐한 현실은 외면하고 있지 않느냐는 비판도 있었습니다. 김복진의 비판론이 대표적이었지요. 이인성은 농촌 풍경을 비롯하여 정물화, 인물화를 아주 사실적으로 다양하게 제작하였는데 수채화 다음으로는 유화로 자기 세계를 일구었지요. 대표작이 대작으로 현재 세 점이 남아 있습니다 그 중 하나는 1930년대의 작품 <가을 어느 날>, <가을 어느 날>이라는 작품은 다양한 식물들이 있는 들판에 나신의 젊은 여성과 소녀가 있는 작품입니다. 옷차림은 여름 옷차림인데 배경은 가을이지요. ‘계절 불일치’한 특징을 보이는데 이것은 작가가 특정한 어떤 상황을 연출했다고 보여집니다.

대표작으로 <경주의 산곡에서>라는 작품이 있는데 <조선미술전람회>의 최고상을 수상한 작품이죠. 경주의 풍경을 사실적으로 표현했는데 작품을 살펴보면 두 소년이 숲속에 있는 모습입니다. 나이 든 소년은 숲을 개간하는 중 쉬는 모습이고 또 다른 소년은 아이를 업고 있는 모습인데 땅에는 기와가 나왔습니다 바로 신라 시대 때 건물지(建物地)였음을 의미하지요. 저 멀리 산 능선에는 첨성대 형태의 일정한 가건물(假建物)이 보입니다. 사실 첨성대는 산 능선 위에 있지 않지요. ‘공간 불일치’의 특징을 보이는데 이것도 작가가 특정 공간을 연출한 것이라고 생각합니다. 이인성은 경주를 자주 출입하며 신라 문화에 깊이 경도했고 그 주제를 작품에 담았습니다. 망국의 한을 신라에 빗대서 작품을 했다고도 볼 수 있지요.

1944년 일제 강점기 말 대표작이 있습니다. <해당화>라는 제목의 작품인데요 해변 가에 소녀 두 명과 젊은 여성이 서 있는 모습인데 이것도 연출 의식을 느끼게 하는 작품입니다. 왜 해변이 있는 들녘에 셋이 모여 있는지 주제와 목적이 확실치 않은 상태의 작품입니다. 이인성은 6.25 전쟁 시 불행하게도경찰의 총기 사고로 일찍 세상을 떠납니다. 불과 서른 여덟 살 넘은 나이에 요절하지 않았나 싶습니다. 이인성은 20세기 전반부 가장 인기 있는 작가로 유화의 세계를 새롭게 개척한 화가라고 할 수 있습니다.

Lee Insung, Kaiyu, 1932

Hello, I am Youn Bummo, the Director of MMCA. Today we will take a look at an artwork called Kaiyu, painted by artist Lee In-sung in 1932.

Lee In-sung (1912-1950) was an artist who worked mainly in the Daegu region in the 1920s and 30s. Daegu was also the base for artist Seo Dong-jin (1900-1970), who was a renowned watercolor painter in the 1920s. Daegu Art Company, which Seo established to carry out general art sales and art education, produced artists such as Lee In-sung and Kim Yong-jo (1916-1944). Thus, Lee entered the new world of watercolors under the guidance of Seo Dong-jin. And the special genre called watercolors emerged as a new art language on the Daegu art scene during the 1920s.

The work Kaiyu was painted in April 1932, and has the artist’s signature in its lower right corner. Its most noticeable characteristic is that it is a watercolor painting of flowers. It was a significant work by Lee, who went on to make a name for himself with watercolors, befitting a Daegu artist. In 1932, Lee In-sung was just 20 years old. At that young age, he produced this superb work, well organized in composition, colors and other aspects. The work was also an award-winning piece at the Joseon Art Exhibition. His debut at this competitive exhibition at the age of 17 was an early sign of his genius. In the painting, we see five large white calla lilies at the back, with a red rose, a white rose and big leaves at center front. Though it is a simple composition without background, it fully demonstrates the artist’s skill. The overall style can be linked to that of the Impressionists, Cezanne in particular, making us recognize it as a rare example of the artist’s early works.

This piece is known to have been purchased by the Imperial household of Japan, and it is among the early works of Lee that recently were returned to Korea, after which it became part of the MMCA collection. During the colonial era, there were no particular arenas in which art professionals could work. In the absence of institutions such as art museums, art schools and galleries, the only opportunity for debut was the annual competition called the Joseon Art Exhibition, organized by the Japanese Government General. This meant that aspiring artists had no choice but to create their works on the basis of the Joseon Art Exhibition. If I were to mention a single star produced by the Joseon Art exhibition it would definitely be Lee In-sung. Lee manifested his artistic skills at this competition from a young age. When the Joseon Art Exhibition inaugurated its “recommended artist” program, Lee was the first to receive its benefits. He became a recommended artist when he was only 25.

He submitted some 33 works to the Exhibition, presenting his unique world of art. Meanwhile, Lee was also at the center of a major debate on the 1930s art scene, known as the “Joseon local color argument.” With the majority of judges for the Joseon Art Exhibition being academic Japanese artists, one of their guidelines for evaluation was that the participants should “paint the rural scenes of Joseon.” Therefore many artists at the time made landscape paintings of rural areas. Lee In-sung was no different. A typical characteristic of works in the 1920-30s was red soil. Lee also composed his landscape paintings showing large proportions of earth, particularly red soil, as he captured scenes in the Daegu and Gyeongbuk regions, and the ancient city of Gyeongju, in realistic landscapes.

Those who were critical of the Joseon local color argument, maintained that artists portrayed pastoral, romantic rural life while ignoring the devastating reality, such as Kim Bok-jin. Besides rural landscapes, Lee In-sung also produced diverse and realistic still life paintings and figures. Following watercolors, he went on to cultivate his world of oils. Three representative masterpieces remain today. Among them is One Autumn Day, painted in the 1930s. One Autumn Day depicts a young woman and a girl standing naked in a field of diverse, flourishing plants. Their lack of clothing indicates summer, yet the background scene is that of fall. This seasonal discrepancy seems to have been intentional, aimed at staging a particular situation.

Another representative work is Mountain Valley of Gyeongju, which received the highest award at the Joseon Art Exhibition. It is a realistic portrayal of the Gyeongju landscape, with two boys standing in the woods. The older boy is taking a break from clearing land in the woods; the other carries a baby on his back. Roof tiles protrude from the ground, indicating that this is an ancient building site from the Shilla Dynasty. Along the distant mountain ridge we can see a structure resembling the shape of Cheomseongdae. In reality, that ancient observatory is not located on a mountain ridge. Such characteristics of spatial discrepancy are also thought to be the artist’s intentional staging of a particular space. Lee frequented Gyeongju, and was deeply influenced by the Shilla culture, which he often used as a theme for his work. Perhaps he was using Shilla as a metaphor of his sorrow for the loss of his country.

Another masterpiece was painted in 1944, during the last stage of the Japanese occupation. It is titled Sweetbrier. The painting shows two girls and a young woman standing on a beach, and again gives one the feeling of a staged image. The theme and purpose of the work are unclear; we do not know why the three have gathered on this seaside plane. Unfortunately, Lee departed this life early during the Korean War, due to a police shooting accident. He died at the young age of 38. Lee In-sung was the most popular artist of the early 20th century, and one of the pioneers of oil painting in Korea.