BBEB
Ep. 2 가끔은 우연히 만난 스태프들과의 시간이 더 편안하다 (feat.백남준의 글 『인연』)
2023
Client BBEB
Project Ep. 2 가끔은 우연히 만난 스태프들과의 시간이 더 편안하다 (feat.백남준의 글 『인연』)

문화체육관광부, 한국문화예술위원회
온라인미디어 예술 활동 지원사업 지원작
바이바이 얼리버드
57스튜디오
2023

Ministry of Culture, Sports and Tourism, Arts Council Korea
ART CHANGE UP
Bye Bye Early Bird
57STUDIO
2023

크레딧 보기

제작 및 연출 : 57STUDIO  

연출팀 : 손혜인, 오유찬, 최현도  
촬영 : 김태우  
B카메라 : 최동윤 
촬영팀 : 이재민, 이문홍  
사운드 : 하지민  
편집 : 정한나  
타이포그라피 : 양희재  
음악 : 정진화  
리서치 : 이한나

작업 소개

‘BBEB 2023’은 문화체육관광부와 한국문화예술위원회의 온라인미디어 예술 활동 지원사업의 일환으로, 미술관 아카이브를 소개하는 브릿지 콘텐츠입니다.

57STUDIO는 6개의 에피소드로 구성된 이번 프로젝트에서 ‘자연’, ‘사색’, ‘명상’을 메타포로 삼아 주인공 현도의 시점으로 백남준과 임동식의 아카이브 흔적을 따라가는 단편 영화 제작팀의 여정을 담아냈습니다.

BBEB 2023’ is part of the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Arts Council Korea’s Online Media Art Support Project, serving as bridge content to introduce museum archives.

57STUDIO produced this project, consisting of six episodes, using metaphors of nature, reflection, and meditation. The series follows the journey of a short film production team through the lens of the protagonist, Hyun-do, as they trace the archival legacy of Nam June Paik and Rim Dong Sik.


시놉시스

Ep. 2 가끔은 우연히 만난 스태프들과의 시간이 더 편안하다.
(feat.백남준의 글 『인연』)

현장에서 처음 만난 스태프들과 밤하늘의 인공위성을 찍기 위해 촬영 현장을 셋팅한다. 인공위성을 기다리며 스태프들과 과자를 나눠먹다보니 하늘에 별이 보이기 시작한다.

Ep. 2 Sometimes, Time with Unexpected Staff Feels More Comfortable

(feat. Nam June Paik’s Writing Connections)

On set, meeting staff for the first time, they prepare to capture artificial satellites in the night sky.
While waiting for the satellites, sharing snacks with the crew, stars begin to emerge in the sky.

Archive Note

연출의도

Ep. 2 가끔은 우연히 만난 스태프들과의 시간이 더 편안하다

에피소드 2은 백남준 글 일부의 내용을 발췌하여 엮었다. 백남준은 동료 예술가 뿐 만 아니라 뛰어난 기술자, 사회의 영향력을 가진 기업가, 정치가 등 협업한 다양한 협업자들과 작업을 진행한 커뮤니케이터였다.

그가 인연의 부사를 ‘우연히’라고 쓴 글이 인상적이다. 그의 작업세계에서 빼놓을 수 없는 인공위성, 견우 직녀의 만남 등 인연을 우연히 풀어낸 그의 글을 현도의 시점으로 담았다.

Ep. 2 Sometimes, Time with Unexpected Staff Feels More Comfortable
(feat. Nam June Paik’s Writing Connections)

Nam June Paik was not only an artist but also a remarkable communicator who collaborated with diverse partners, including fellow artists, skilled technicians, influential entrepreneurs, and politicians.

One particularly striking element of his writing is his use of the adverb “by chance” to describe connections. This perspective on serendipitous relationships is reflected in his work, which often featured satellites, the meeting of Altair and Vega, and other themes of interconnectedness. These ideas are reimagined from Hyun-do’s point of view in this episode.

우리는 왜 아카이브에 주목하는가?

사람들은 공감과 안정감, 인정을 바라지만 그것은 불가능한 것이기 때문에 고통과 슬픔을 만든다.1) 
예술가는 지극히 예민하고 불안한 상태에서 아름다움으로 추구하는 극한의 직업이다. 자신의 삶에 대부분의 에너지를 자신이 생각하는 ‘아름다움’을 표현하기 위해 사용한다.
국어학자 양주동은 ‘아름다움’의 어원을 ‘사(私)답다’, 즉 ‘나와 같다’에서 찾았다. 시인 조지훈 역시 ‘아름다움’을 어떤 대상에서 자기와 같은 것을 발견했을 때의 감정이라고 했다.2)
완성된 작품은 인정과 공감을 받기위해 기꺼이 비평대에 올려둔 그들의 ‘아름다움’이다. 하지만 우리는 완성 보다는 만드는 과정에서의 그들의 고민과 고통, 외로움에 더욱 공감한다.

우리는 아직 ‘나’를 찾고있는 미완의 크리에이터이니까.

1) 리파르트 프레히드 <일상의 철학> EBS 위대한 수업 내용 중에서
Lipardt Friedrich’s ‘Philosophy of Everyday Life’ is an essential part of the EBS Great Lessons.
2) 한국일보 우리말 톺아보기 <우리 말글의 아름다움>
The Korea Times’ ‘Exploring Our Language: The Beauty of Our Words’ delves into the beauty of our language.

Why do we pay attention to archives?

People crave empathy, reassurance, and unconditional recognition, but that’s impossible, which is why it creates pain and sorrow. Artists pursue beauty in an extreme profession characterized by extreme sensitivity and anxiety. They channel most of their energy into expressing what they consider ‘beauty’ in their lives.

Linguist Yang Joo-dong found the origin of ‘beauty’ in ‘sada,’ which means ‘to be like me.’ Poet Cho Ji-hoon also described ‘beauty’ as the emotion felt when one finds something similar to oneself in an object.

The completed work is their ‘beauty,’ willingly placed on the critical platform to receive acknowledgment and empathy. However, we empathize more with their struggles, pains, and loneliness in the process of creation than with the finished product.

Because we are unfinished creators still searching for ‘ourselves.’