BBEB
Ep. 4 어쩌다보니 숨은그림찾기 (feat.임동식 아카이브)
2023
Client BBEB
Project Ep. 4 어쩌다보니 숨은그림찾기 (feat.임동식 아카이브)

문화체육관광부, 한국문화예술위원회
온라인미디어 예술 활동 지원사업 지원작
바이바이 얼리버드
57스튜디오
2023

Ministry of Culture, Sports and Tourism, Arts Council Korea
ART CHANGE UP
Bye Bye Early Bird
57STUDIO
2023

크레딧 보기

제작 및 연출 : 57STUDIO  

연출팀 : 손혜인, 오유찬, 최현도  
촬영 : 김태우  
B카메라 : 최동윤 
촬영팀 : 이재민, 이문홍  
사운드 : 하지민  
편집 : 정한나  
타이포그라피 : 양희재  
음악 : 정진화  
리서치 : 이한나

작업 소개

‘BBEB 2023’은 문화체육관광부와 한국문화예술위원회의 온라인미디어 예술 활동 지원사업의 일환으로, 미술관 아카이브를 소개하는 브릿지 콘텐츠입니다.

57STUDIO는 6개의 에피소드로 구성된 이번 프로젝트에서 ‘자연’, ‘사색’, ‘명상’을 메타포로 삼아 주인공 현도의 시점으로 백남준과 임동식의 아카이브 흔적을 따라가는 단편 영화 제작팀의 여정을 담아냈습니다.

BBEB 2023’ is part of the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Arts Council Korea’s Online Media Art Support Project, serving as bridge content to introduce museum archives.

57STUDIO produced this project, consisting of six episodes, using metaphors of nature, reflection, and meditation. The series follows the journey of a short film production team through the lens of the protagonist, Hyun-do, as they trace the archival legacy of Nam June Paik and Rim Dong Sik.


시놉시스

Ep. 4 어쩌다보니 숨은그림찾기 (feat.임동식 아카이브)

임동식의 작업을 쫓아 자연에서 소소한 숨은그림찾기를 하는 현도와 스태프들. 싱거운 농담을 주고받으며 자연에서 뭔가를 찾다 보니 현도는 한결 마음이 편안해진다. 

Ep. 3 Awkward, but Something I’d Like to Say Someday…
(feat. Nam June Paik’s Letter “To John Cage”)

Hyun-do, now a bit more at ease with the crew, chats with them while carrying a moon-shaped light. Arriving at the beach, Hyun-do releases the glowing moon into the air, and suddenly, someone comes to mind. How are they doing?

Archive Note

연출의도

EP. 4 어쩌다보니 숨은그림찾기

임동식은 국내 최초 자연 미술그룹인 ‘야투〈野投〉’를 1981년 만들어 야산이나 들판에서 설치와 퍼포먼스 등을 해왔다. “자연과 인간의 평화로운 관계의 회복”과 “소박하면서도 자연과의 보다 긴밀한 관계를 추구”하는 자연 미술은 야투가 정립을 시도하고 있는 미술의 한 형태이다.

Rim Dong-sik founded Korea’s first nature art group, “YATOO,” in 1981, and has since been creating installations and performances in fields and mountains. Nature art, which seeks to “restore a peaceful relationship between nature and humans” and “pursue a simple yet closer connection with nature,” is a form of art that YATOO has been working to establish.

우리는 왜 아카이브에 주목하는가?

사람들은 공감과 안정감, 인정을 바라지만 그것은 불가능한 것이기 때문에 고통과 슬픔을 만든다.1) 
예술가는 지극히 예민하고 불안한 상태에서 아름다움으로 추구하는 극한의 직업이다. 자신의 삶에 대부분의 에너지를 자신이 생각하는 ‘아름다움’을 표현하기 위해 사용한다.
국어학자 양주동은 ‘아름다움’의 어원을 ‘사(私)답다’, 즉 ‘나와 같다’에서 찾았다. 시인 조지훈 역시 ‘아름다움’을 어떤 대상에서 자기와 같은 것을 발견했을 때의 감정이라고 했다.2)
완성된 작품은 인정과 공감을 받기위해 기꺼이 비평대에 올려둔 그들의 ‘아름다움’이다. 하지만 우리는 완성 보다는 만드는 과정에서의 그들의 고민과 고통, 외로움에 더욱 공감한다.

우리는 아직 ‘나’를 찾고있는 미완의 크리에이터이니까.

1) 리파르트 프레히드 <일상의 철학> EBS 위대한 수업 내용 중에서
Lipardt Friedrich’s ‘Philosophy of Everyday Life’ is an essential part of the EBS Great Lessons.
2) 한국일보 우리말 톺아보기 <우리 말글의 아름다움>
The Korea Times’ ‘Exploring Our Language: The Beauty of Our Words’ delves into the beauty of our language.


Why do we pay attention to archives?

People crave empathy, reassurance, and unconditional recognition, but that’s impossible, which is why it creates pain and sorrow. Artists pursue beauty in an extreme profession characterized by extreme sensitivity and anxiety. They channel most of their energy into expressing what they consider ‘beauty’ in their lives.

Linguist Yang Joo-dong found the origin of ‘beauty’ in ‘sada,’ which means ‘to be like me.’ Poet Cho Ji-hoon also described ‘beauty’ as the emotion felt when one finds something similar to oneself in an object.

The completed work is their ‘beauty,’ willingly placed on the critical platform to receive acknowledgment and empathy. However, we empathize more with their struggles, pains, and loneliness in the process of creation than with the finished product.

Because we are unfinished creators still searching for ‘ourselves.’