국립현대미술관 MMCA
미술관소장품강좌 ( 이승택 Lee SeungTaek, 무제 Untitled, 1980)
2020
Client 국립현대미술관 MMCA
Project 미술관소장품강좌 ( 이승택 Lee SeungTaek, 무제 Untitled, 1980)

국립현대미술관
열린강좌
미술관소장품강좌
2020

National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Open Class
MMCA Collection
2020

크레딧 보기

제작: 국립현대미술관
기획: 강지영
영상: 57STUDIO

작업 소개

57STUDIO는 국립현대미술관의 열린강좌 프로그램 중 미술관 소장품 강좌 시리즈를 제작하였습니다. 윤범모 관장이 직접 작품을 설명하는 형식으로 구성하였으며, 실제 교육 현장에서 효과적인 학습 자료로 활용될 수 있도록 제작되었습니다. 또한, 어느 장면을 캡처하더라도 교육 자료로서의 기능이 충실히 전달될 수 있도록 화면을 구성하였습니다. 이 시리즈는 작가 12명의 작품을 조명하며, 매주 수요일 YouTube LIVE를 통해 공개되었습니다.

57STUDIO produced the Museum Collection Lecture Series as part of the National Museum of Modern and Contemporary Art’s (MMCA) open lecture program. The series was structured in a format where Director Yoon Bum-mo personally explains each artwork, ensuring its effectiveness as a valuable educational resource for use in learning environments.

The videos were designed so that every frame could function as an informative material, regardless of where it was captured. This series highlights the works of 12 artists and was released weekly via YouTube LIVE every Wednesday.

이승택, 무제 Untitled, 1980

안녕하세요. 오늘은 이승택 작가의 <무제>라는 작품을 함께 감상하시겠습니다.

1980년 작품인데 상당히 특이한 모습을 보이고 있습니다. 일반적인 나무죠. 흔히 볼 수 있는 나무인데 무언가 새로운 분위기를 만들고 있습니다. 까치집 같은 둥지가 곳곳에 뭉쳐져 있는데 노끈으로 감은 헝겁 뭉치를 20군데 정도 만들었습니다 작가는 어떤 이야기를 하고 싶어서 이러한 새로운 형식의 작품을 만들었을까요? 자연에서 채취한 나뭇가지에 일정하게 둥지와 같은 형태를 묶은 것 작가는 어떤 이야기를 하고자 했는가를 오늘 알아보겠습니다.

현대미술은 경계선 없는 무한 확장의 특징을 갖고 있습니다. 바로 그러한 점에서 이 작품을 대표적인 하나의 사례로 들 수 있지 않을까 싶습니다. 한국의 경우에는 1950년대 후반 현대미술 운동이 본격화 되고 1960~80년대 시대가 흐르면서 다양한 면모를 보이게 됩니다. 1960년대 실험미술이 본격적으로 대두되고 1970년대 단색화 운동, 1980년대 리얼리즘에 의한 민중미술 운동, 이러한 다양한 사조들이 이 땅에서 전개 되는데 그 중 한 갈래로 실험미술 운동을 들 수 있습니다. 이승택 작가는 화단의 주역이라기 보다는 일종의 이단아 같은 아웃사이더, 국외자로서 본인의 작업 세계를 꾸준히 실험적으로 도전해 온 작가입니다. 한 마디로 요약하면 ‘고정관념에 대한 해체’, ‘고정관념에 대한 도전’, 이러한 작가 의식이 이승택 세계의 두드러진 특징입니다.

사실 이승택 작가는 표현력과 묘사력이 아주 우수한 작가입니다. 역사적 인물을 주인공으로 한 동상 작업을 다수 제작 했듯이 사실력이 있는 작가임에도 불구하고 작품에서는 형태가 없는 추상 세계 추상으로만 볼 수 없는 다양한 면모를 보였습니다. 재료의 경우에도 전통적인 매체가 아닌 새로운 것, 미술계에서 흔히 사용하지 않는 비닐, 끈과 같은 것을 많이 사용했고 심지어 연탄재도 작품의 재료로 활용하였으며 지수화풍(地水火風)과 같은 근본적인 요소를 작업의 주 물질로 사용하였습니다. 땅, 물, 불, 바람 자체를 작품화 한 것은 아주 특이한 경우에 해당합니다. 허공에 깃발을 세워 바람에 날리게 한 깃발 작업, 강가나 들에 불을 지른다던가, 연기를 솟게 한다던가, 작품을 태워 강물에 띄운다던가 하는 다양한 실험을 시도한 실험적 작가입니다. 물질이 갖고 있는 고유의 성격에 새로운 전복, 가치 전환, 가치 전도를 시도한 것이죠. 특정 사물이 갖고 있는 고유한 성격에 대한 ‘새로운 의미 부여하기’ 이것이 바로 이승택 예술의 특징입니다.

‘거꾸로 보기’ 이 세상을 거꾸로 보았다, 거꾸로 본 결과의 작품이 나의 예술 세계다, 일반적으로 ‘조각’이라고 하면 전통적 재료를 사용하여 어떤 형태를 주는데 나는 그것을 거부했다, 비조각이다, 이러한 특징을 갖고 있습니다. ‘비조각’ ‘형태 없는 형태’ 그러다 보니 다루어지는 소재, 재료, 주제들이 확대 발전할 수 있는 경우를 보여주었습니다. 1950년대 말부터 오늘날까지 현역 작가로 부단히 실험정신을 작품의 녹여내고 있는 이승택, 이승택의 작품에서는 이러한 끈의 의미가 중요합니다. 노끈을 사용한 작업을 한동안 많이 했는데 – 돌과 같은 작업, 돌을 끈으로 묶다 보니 견고한 돌이 부드러운 물체로 보이게끔 착시 효과도 보여주고 있습니다. 끈을 묶지 않고 묶여 있는 흔적만 남기는 돌의 형태가 울림이 큰 작업으로 남아 있습니다. 끈을 계속 묶고 묶여진 흔적을 지그재그로 벽면에 붙이기도 하고 평면 위에 일정하게 기하학적으로 배치하기도 하고 또한 형태가 없는 모습으로 다양하게 끈을 사용하는 실험도 많이 해왔습니다.

성황당이나 당산나무에서는 무속의 결과로형형색색 천들이 매달려 있는 모습을 볼 수 있습니다. 작가 예술 세계의 근원을 올라가다 보면 그러한 무속과 같은 세계와 연결됩니다. 전통적인 모습을 작가가 포착해서 자기화 한 결과라 볼 수 있습니다. 그래서 깃발, 끈과 같은 것이 무속에서 ‘새롭게 의미 부여하기’의 결과가 아닌가 싶습니다. 새로운 소재에 주목해서 형태가 없는 작품, 한 번 설치하면 사라지는 작품, 대지미술이라던가 퍼포먼스라던가 다양한 방식으로 자기 세계를 읽어왔는데 그 결과물 중 하나가 <무제>라는 작품입니다.

언뜻보면 꽃과 같기도 하고 새(鳥) 집과 같기도 하고 나무가 갖고 있는 고유한 의미와 성격을 작가 나름의 방식으로 전환하여 새롭게 발견하기 새로운 의미를 부여하기, ‘발견하기’ ‘발견’이란 점이 중요한 열쇳말이 됩니다. 고정적인 상징이나 의미를 ‘거꾸로 뒤집어 보기’ 새로운 세상이 보이게 되죠, 거꾸로 보면. 미술계의 국외자처럼 이 세상을, 미술계를, 거꾸로 뒤집어 보는 습관이 이러한 작업으로 연결되지 않았나 싶습니다. ‘거꾸로 보기’ 이 점이 이승택 작가가 우리에게 제안하는 세상을 보는 방법 중 하나이고 그 결과물이 바로 이 작품이라고 볼 수 있습니다. 세상을 어떻게 볼 것인가? 또 어떻게 해석할 것인가? 이 작품은 우리 스스로에게 많은 질문을 갖게 합니다.

Lee SeungTaek, Untitled, 1980

Hello, today, we’re going to appreciate Untitled by Lee Seungteak.

Produced in 1980, this is a very unusual work. It’s an ordinary tree, like we’re used to seeing, but it generates a new atmosphere. You can see these things resembling the nests of magpies in various places; he made about twenty of them by bundling rags and tying them with string. What story did the artist want to tell by creating this new type of work? Tying these nest-like shapes to tree branches in the same manner as we see in nature… Today we will explore the type of story that the artist wanted to tell.

Contemporary art is characterized by infinite expansion, without boundaries. And I believe this work should be a representative example of that tendency. In Korea, contemporary art movements began to fully emerge in the late 1950s, and developed in various ways from the 1960s through the 80s. Various modern art movements developed in Korea, from the experimental art of the 1960s, to Dansaekhwa (“Korean monochrome”) in the 1970s, and Minjung art (“People’s art”), based on realism, in the 1980s. One of the important examples is the experimental art movement. Lee Seungteak is an artist who has consistently experimented with his art as an outsider and a stranger, or like a type of maverick, rather than taking a leading role in the painting field. In short, Lee Seungteak’s art is prominently based on deconstructing and challenging stereotypes and fixed ideas.

In fact, Lee Seungteak possesses excellent skills for expression and description. He produced a number of statues of historical figures, clearly demonstrating his expertise in the realistic style. But at the same time, in other works, he showed various elements of abstraction, without concrete form or shape, which cannot be strictly defined as abstract art. Likewise, for his materials, he mostly used non-traditional things, such as plastic and strings, and even briquette ashes, which are not commonly used in art. He also used the fundamental elements, such as soil, water, fire, and wind, as primary materials for his works. Transforming actual soil, water, fire, and wind into a work of art is very unusual. He’s the type of experimental artist who tries various things like putting a flag up in the air and letting it blow in the wind, or starting a fire by a river or in a field, making the smoke rise, or setting fire to a work before floating it on a river. All of these are attempts to overthrow, convert, and reverse values relating to the inherent characteristics of materials. Attempting to instill new meaning in the unique traits of a given object or substance is one of the defining characteristics of his art.

He makes a statement like, “I look at the world upside down and inside out, and the result is my art.” In general, when it comes to sculpture, one uses traditional materials to produce some form, but Lee rejected this in creating so-called “non-sculpture.” Pursuing “non-sculpture” and “form without form,” he showed new ways for expanding and developing the possible motifs, materials, and themes of art. From the late 1950s to today, he has persistently transmitted his experimental spirit in works that often emphasize the meaning of strings or cords. He’s been working extensively with strings or ropes for quite a while. With stones… he ties stones with ropes, generating an optical illusion in which a solid stone looks like something soft. In some cases, the actual rope is gone, but the stones still bear the grooves or traces of rope, for a shape that is deeply resonant. He has long experimented with using strings in diverse ways, such as repeatedly tying them, or creating traces by tying them in zigzag patterns on a wall, or in geometric patterns on a flat surface, producing some shapeless form.

In Korean shamanism, colorful cloths are hung around a Seonghwangdang Shrine and Dangsan Tree in order to protect a village. So if we trace the roots of Lee’s art, we can see that they’re connected to traditional shamanism. His art is the result of capturing traditional aspects and recreating them in his own way. I think that the flags or strings, etc., are his way of “giving new meaning” to shamanism. Focusing on new materials, he has expressed his world in many different ways, including shapeless works, works that disappear after being installed, works of Land Art, and performances. Another such result is this work, Untitled.

At first glance, it’s like a flower or a bird’s nest. But here, the unique meaning and character of a tree have been transformed in the artist’s own way, so that it can be discovered anew and given new meaning. I think this is a characteristic of many contemporary artists, including Lee. The crucial keyword is “to discover.” When you flip a fixed symbol or meaning upside down, you will see a new world. I believe that this work is associated with his habit of turning the world, or art itself, upside down, like a stranger in the art world. This “looking upside down” is one of the ways of seeing the world that he proposes, and the result is this work. How will you see the world? And how will you interpret it? This work forces us to ask ourselves many such questions.