작업 소개
이승조(1941-1990)는 1960년대 새로운 미래에 대한 열망이 충만했던 시대에 등장하며, 한국 기하추상을 진취적으로 이끈 아방가르드 세대의 대표적인 작가입니다. 그의 작고 30주기를 기념하는 《이승조: 도열하는 기둥》 전시는, 그가 마주했던 시대와의 관계에서 탄생한 작품 90여 점과 더불어, 창립 동인으로 활동했던 전위적 그룹 ‘오리진(Origin)’과 ‘한국 아방가르드 협회(AG)’의 아카이브를 소개합니다.
57STUDIO는 이승조 작가의 초기 작품부터 파이프 형상이 서서히 사라져가는 말년의 작품까지, 그의 예술적 여정을 주변인들의 나레이션과 사진 자료를 활용한 3채널 영상으로 전시하였습니다. 이승조 작가는 ‘핵’이라는 하나의 세계를 조형적으로 탐구하며, 철저함과 정확성, 속도감과 긴장감, 반복성이 돋보이는 옵아트 작품을 선보였습니다. 특히, 잔잔한 파동감이 느껴지는 파이프 형태는 작가가 언급한 ‘현대 문명의 문제점’을 감각적으로 형상화한 결과물로, 그의 독창적인 시선을 주변인들의 인터뷰와 함께 영상에 담아내어 관객들에게 깊은 인상을 남겼습니다.
Lee Seungjo (1941–1990) emerged during the 1960s, a time filled with aspirations for a new future, as a prominent figure in the avant-garde generation that led Korea’s geometric abstraction movement. Commemorating the 30th anniversary of his passing, the exhibition Lee Seungjio _ Advancing Columns presents over 90 of his works created in dialogue with the times he lived in, alongside archives from the avant-garde groups Origin and the Korean Avant-Garde Association (AG), in which he played a founding role.
57STUDIO showcased Lee Seungjo’s artistic journey through a 3-channel video installation, utilizing narration from those close to the artist and archival photographs. Spanning from his early works to his later pieces where the pipe forms gradually fade, the video reflects Lee’s exploration of a singular world he termed the “nucleus.” His works, marked by precision, rigor, tension, speed, and repetition, stand as a testament to his optical art prowess.
The subtle wave-like sensation evoked by his pipe-like forms represents a sensory interpretation of what Lee described as the “problems of modern civilization.” By incorporating interviews with those who knew him, 57STUDIO’s video offered audiences a profound glimpse into Lee’s unique perspective, leaving a lasting impression of his visionary artistry.