창원문화재단
제 7회 창원조각비엔날레 : 큰 사과가 소리없이 silent apple
2024
Client 창원문화재단
Project 제 7회 창원조각비엔날레 : 큰 사과가 소리없이 silent apple

제 7회 창원조각비엔날레
큰 사과가 소리없이
2024.9.27 – 11.10
성산아트홀, 성산패총, 창원복합문화센터 동남운동장, 창원시립마산문신미술관

THE 7TH CHANGWON SCULPTURE BIENNALE
silent apple
2024.9.27 – 11.10
Seongsan Art Hall, Seongsan Shell Mound, Changwon Cultural Complex Dongnam Ground, ChangwonCity Masan MoonShin Art Museum

크레딧 보기

구성 및 연출: 57STUDIO
촬영: 강주희, 황낙원
촬영팀: 김재원
드론: 황낙원
편집/CG: 이미지

작업 소개

57STUDIO는 제7회 창원조각비엔날레 *[큰 사과가 소리없이]*의 홍보영상을 기획 및 제작하며, 전시의 주제를 효과적으로 전달하고자 했습니다. 이번 비엔날레는 조각의 수평성을 중심으로, 조각이 새기는 다층적 시간대와 지역성을 탐구하는 전시입니다. 전시 도면을 바탕으로 조각을 바라보는 다양한 시점의 자리들을 배치해, 관객이 각자의 걸음에서 서로 다른 높이와 시선으로 작품을 경험할 수 있도록 구성하였습니다.

홍보영상의 키 비주얼은 김혜인 시인의 시 [잘 익은 사과]에서 차용한 “큰 사과가 소리 없이 깎이고 있네요”라는 구절을 시각화하기 위해 창원 시내 곳곳의 전시 공간을 3D 스캐닝한 데이터를 활용해 제작되었습니다. 실제 공간과 디지털 요소가 결합된 이 키 비주얼은 관객들에게 조각을 바라보는 신선한 시각적 호기심을 자극합니다.

57STUDIO planned and produced the promotional video for the 7th Changwon Sculpture Biennale, silent apple, with the aim of effectively conveying the exhibition’s theme. This biennale focuses on the horizontality of sculpture, exploring the multi-layered temporality and regionality inscribed by sculpture. Using the exhibition layout as a foundation, various vantage points were arranged to allow visitors to experience the works from different heights and perspectives as they traverse the space.

The key visual of the promotional video was inspired by the phrase, “A big apple is being silently peeled,” from Kim Hye-in’s poem A Well-Ripened Apple. To bring this concept to life, 3D-scanned data of exhibition spaces across Changwon city was utilized. This fusion of real spaces and digital elements creates a visually stimulating experience, sparking fresh curiosity and offering audiences a renewed perspective on sculpture.

프로젝트 내용

2024 제7회 창원조각비엔날레는 김혜순 시인의 시 「잘 익은 사과」의 문장 «큰 사과가 소리없이»를 제목으로 조각을 바닥에 가깝게 수평적으로 눕혀봅니다. 이때 조각의 수평성은 제도 안과 밖을 넘나들고, 조각과 언어, 노동과 산업, 지역과 지역의 관계를 질문케하는 구체적 단서이자 세계를 보는 방식입니다. ‘새기다(scul)’라는 어원을 지닌 조각(sculpture)은 ‘쓰기’의 행위와 결부됩니다. ‘쓰기’의 정신은 도시를 기록하고 그 안에서 살아온 수많은 주체들을 여기로 불러냅니다. 전시는 시간의 지층 위에 조각이 쌓아온 특유의 언어를 다시 쓰기 위해 발굴의 정신과 연결의 태도를 관객들에게 제안합니다.

Taking its title, silent apple, from a line in “A Well-Ripened Apple” a poem by acclaimed poet Kim Hyesoon, the 7th Changwon Sculpture Biennale brings sculptures down closer to the ground, on a horizontal plane. This newfound horizontality moves freely between existing systems, offering a new mode of seeing the world around us even as it invites questions around the relationship between sculpture and language, labor and industry, local and regional. Skel, the etymological root of “sculpture,” means to carve or engrave, and shares valence with the act of “writing.” And it is the spirit of “writing,” in turn, that documents and preserves any city, summoning the countless beings who have lived in it through time. With a spirit of excavation and attitude of connection, silent apple proposes to rewrite the language of sculpture that has been accumulated for the strata of times.

출처 : 제7회 창원조각비엔날레 《큰 사과가 소리없이》 홈페이지

Archive Note

“큰 사과가 소리 없이 깎이고 있네요”
“A big apple is being silently peeled,”

김혜인 시인의 시 [잘 익은 사과]
from Kim Hye-in’s poem A Well-Ripened Apple.